ظریف بعد از پاسخ به سوالات ذوالنوری، به سوالات ساداتی نژاد و ابطحی هم پاسخ داد.

با اینکه ظریف در ابتدای حضورش پشت تریبون روایتی از علت ترک جلسه علنی مجلس درحضور قبلی اش را روایت کرد و آن را بخاطر حضور در جلسه شورای عالی امنیت عنوان کرد اما ابطحی نماینده خمینی شهر همچنان مدعی بود که ظریف به مجلس دهن کجی کرده است. 

محمدجواد ابطحی سوالی را از ظریف وزیر امور خارجه در جلسه بعد از ظهر یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه مبنی بر این‌که علت اظهارات ظریف درباره‌ پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت‌کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس مطرح کرده بود. در آن جلسه وزیر خارجه بعد از پاسخ به سوال، جلسه علنی را برای حضور در نشست شورای عالی امنیت ملی ترک کرد. اقدامی که مورد اعتراض ابطحی قرار گرفت و او صحبت‌هایش را ادامه نداد و قرار بود که در جلسه بعدی که ظریف برای پاسخ به سوال نمایندگان حاضر می‌شود ابطحی نیز ادامه اظهاراتش را مطرح کند.

ابطحی در جلسه علنی امروز مجلس و پیش از ورود به سوالش، بازهم از ظریف برای ترک جلسه قبلی انتقاد کرد و گفت: ترک جلسه آن هم زودتر از موعد مقرر در آیین‌نامه بی‌اعتنایی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است شما نمی‌توانید به نمایندگان دهن‌کجی کنید.

وی در ادامه به کنایه گفت: آقای ظریف چرا رگ گردن‌تان برای دوستان داخلی متورم است اما با خارجی‌ها به لبخند و نغز می پردازید، شما امروز عمل وقیح سفیر انگلیس را محکوم می‌کنید اما احتیاجی به محکومیت شما نیست به جای آن قانون مصوب سال ۹۰ را اجرا کنید. اگر مطالعه نکردید حداقل مطالعه کنید.

وی ادامه داد: از طرف دیگر قوی ترین سفرا را برای اروپا و آمریکا اعزام می‌کنید درحالیکه مناسبات اقتصادی‌مان با اروپا دو درصد است اما برای هند و چین سال‌ها و ماه‌هاست یک سفیر نفرستاده‌اید. دوگانگی در بحث های مختلف همه جا هست.

او سپس از اتاق فرمان مجلس خواست که فیلمی از سخنان وزیرخارجه را پخش کند.

ابطحی در ادامه گفت: شما در صحبت‌هایتان نگفتید که منظورتان از پولشویی در کدام دستگاه است و شبکه‌های خارجی، همه دستگاه‌ها اعم از مجلس، شورای نگهبان، سپاه و مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم کردند. آقای ظریف شما دیپلمات و درس خوانده هستید و باید متوجه کلام خود باشید.

ابطحی گفت: شما گفته‌اید که برجام تحریم‌ها را رفع می‌کند این اتفاق رخ نداد، بهتر است همچون آقای عراقچی عذرخواهی کنید که او گفت تازه فهمیده پیام مقاومت درباره‌ ایران جواب می‌دهد. عذرخواهی کنید و بدانید مردم می‌پذیرند. 

ابطحی گفت: به قول معروف نمی دانیم باید رونالدو را بچسبیم یا مسی و غضنفر را بگیریم. این صحبت ها باعث آبروریزی برای مملکت شده است نه حرف منتقدان.  شما می‌گویید نپیوستن به CFT برای عده‌ای نفع دارد پس در مقابلش پیوستن هم برای عده‌ای منفعت به دنبال دارد. این که استدلال حقوقی نیست. 

او همچنین با اشاره به فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپایی‌ها به ظریف گفت: شما درباره مکانیسم ماشه چه کردید؟ البته از آن نترسید چون تاثیری ندارد. آمریکا تحریم‌های ثانویه را اجرا کرده پس تحریم‌های اروپا چیزی نیست و اتفاقی نمی‌افتد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.