الیوم السابع گزارش داد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس برلین در خصوص لیبی که طرف‌های لیبیایی به منظور دستیابی به توافق آتش بس دائمی گرد هم جمع شده بودند با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار کرد و در جریان این دیدار وی مراتب خشم خود را نسبت به مرگ مصطفی قاسم، یکی از شهروندان آمریکایی که در زندان‌های مصر بازداشت بود، اعلام کرد و گفت مرگ این شهروند آمریکایی در مصر "تأسف‌بار" است.

پمپئو و سیسی در جریان این دیدار در خصوص اوضاع لیبی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و بر لزوم بازگشت به روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و دستیابی به آتش بس بی‌وقفه و همیشگی در لیبی تاکید کردند.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: مداخله کشورهای خارجی در بحران لیبی باعث ایجاد بی‌ثباتی در این کشور می‌شود.

آلمان یکشنبه میزبان کنفرانس برلین درباره بحران لیبی بود و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به توافقی درباره یک طرح جامع و ویژه حل بحران در این کشور که شامل تقویت آتش‌بس، تثبیت تحریم تسلیحاتی و ایجاد راهکاری نظامی برای نظارت بر آتش‌بس است، دست یافتند.

مصطفی قاسم اصالتا مصری بوده و در سال ۲۰۱۳ در جریان سفرش به قاهره، زمانی که مقامات این کشور تظاهرکنندگان را بازداشت می‌کردند، دستگیر شد. وی در آن زمان اعلام کرد، جزو تظاهرکنندگان نبوده و تنها برای دیدار همسر و فرزندانش از نیویورک به مصر رفته است.

طبق اعلام وکیل مدافع قاسم، وی در سال ۲۰۱۸ به همراه صدها تن از متهمان طی محاکمه گروهی به جرم تلاش برای براندازی نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

پیشتر خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز گزارش داده بود، قاسم ۴۶ ساله یکشنبه گذشته برای درمان از بیمارستان زندان "طرة "به بیمارستان دانشگاه قاهره منتقل شد که در آنجا جان باخت.

منابع حقوقی مصر می‌گویند،‌ او در اثر اعتصاب غذا جانش را در زندان از دست داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.