رویترز گزارش داد، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۷۳ سنت معادل ۱.۱۳ درصد افزایش به ۶۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. اوایل امروز قیمت نفت برنت به ۶۶ دلار رسید که بالاترین رقم از ۹ ژانویه تاکنون بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با ۵۹ سنت معادل ۱.۰۱ درصد رشد به ۵۹ دلار و ۱۳ سنت رسید. نفت خام آمریکا در معاملات اولیه امروز تا ۵۹ دلار و ۷۳ سنت بالا رفته بود.

در جدیدترین تحولات مربوط به جنگ داخلی لیبی، که ۲ گروه رقیب بیش از ۵ سال است برای به دست گرفتن قدرت در این کشور آفریقایی با هم درگیرند، شرکت ملی نفت لیبی دیروز اعلام کرد که ۲ میدان بزرگ نفتی در جنوب غرب این کشور تعطیل شده اند. نیروهای وفادار به ارتش ملی لیبی یک خط لوله نفتی را بسته اند و مانع از انتقال نفت به پایانه های صادراتی هستند.

سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی گفت، اگر صادرات برای مدتی طولانی متوقف شود، تانکرهای ذخیره سازی نفت طی چند روز آینده پر خواهد شد و تولید نفت لیبی به ۷۲ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. لیبی تا همین اواخر روزانه حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت تولید می کرد.

روز یکشنبه همچنین کشورهای شرکت کننده در نشست برلین توافق کردند که از آتش بس شکننده در لیبی حمایت کنند، هرچند که توقف تولید نفت لیبی بر مذاکرات سایه افکنده بود.

آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفت، کشورهای شرکت کننده در نشست برلین که شامل حامیان اصلی گروه های مختلف رقیب در لیبی هستند بر سر این مسئله توافق کرده اند که آتش بس اولیه ای که در طی هفته گذشته در طرابلس برقرار شده باید به یک آتش بس دائمی تبدیل شود تا فرآیند سیاسی در این کشور بتواند اتفاق بیافتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.