عبدالناصر همتی روز یکشنبه در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در جلسه امروز گزارش کاملی از سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی شامل عملیات بازار باز، طرح گام و بازار متشکل ارزی ارائه شد.

بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است

همتی با بیان اینکه در حال حاضر بازار ارز ثبات خوبی دارد و بانک مرکزی بر این بازار مسلط است، افزود: برای بهبود وضعیت بازار پول نیز سیاست عملیات بازار باز در حال اجرا است؛ اگرچه طی ۴۰ سال گذشته به دلیل شرایطی خاص این سیاست در کشور اجرایی نشد اما با یک سال کار مداوم و دریافت مجوز از نهادهای قانونی آیین نامه‌ها و ضوابط آن آماده شده است.

عضو کابینه دوازدهم درباره تاثیر عملیات بازار باز بر وضعیت بازار پول کشور، عنوان کرد: با اجرای سیاست عملیات بازار باز به جای اینکه نرخ سود به صورت دستوری در سیستم پولی تعیین و بی‌هدف به دنبال کنترل تورم باشیم، تورم به صورت هدفمند تعیین شده و بر مبنای این نرخ، سود کوتاه مدت بانکی مشخص می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: از طریق خرید و فروش اوراق اسلامی - که توسط خزانه‌داری کل کشور منتشر و توسط بانک‌ها خریداری شده - حجم پول را تغییر داده و نرخ سود کوتاه مدت بانکی مورد نظر تعیین می‌شود.

اجرای عملیات بازار باز زمانبر است

همتی ادامه داد: عملیات بازار باز، ابزارِ مهمِ سیاست پولی است که بانک‌های مرکزی در تمام دنیا در حال اجرای آن هستند. امیدوارم ما نیز بتوانیم به تدریج این سیاست را در ایران اجرایی کنیم البته اجرای آن زمانبر است.

نظر رییس کل بانک مرکزی درخصوص وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج در سال ۹۹

رییس کل بانک مرکزی درباره منابع مالی مورد نیاز برای افزایش وام ازدواج در سال آتی، گفت: از نمایندگانی که رقم جدید را تصویب کردند بپرسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.