سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز شنبه گفت که دولت عراق در حال رایزنی با آمریکا درباره روابط امنیتی است.

خلف در مصاحبه با شبکه «روسیا الیوم» افزود که عراق ملاحظات و طرح‌هایی درباره این پرونده دارد و در تلاش است تا همه چیز به نحوی پیش برود که منافات با حاکمیت عراق نداشته باشد و این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.

سیزدهم دی ماه آمریکا در اقدامی که نقض حاکمیت عراق است، سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرد و پس از این جنایت، پارلمان عراق به طرح خروج نیروهای بیگانه از جمله نظامیان آمریکا از خاک عراق رأی مثبت داد.

هفته گذشته نیز یک منبع دولتی عراق در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم گفت که دولت‌های عراق و آمریکا درباره آینده نیروهای آمریکایی در عراق و تمایل مشترک آن‌ها برای آغاز مذاکرات و ادامه آن به مدت چند ماه یا یک سال، در تماس هستند.

وی افزود که یکی از طرح‌ها مربوط به حضور نیروهای ناتو در عراق و ادامه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور در قالب نیروهای ناتو است.

اخیرا «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق از «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خواست تا نمایندگانی به عراق برای تدوین مکانیزم اجرای مصوبه پارلمان در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق، اعزام کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.