یک سخنگوی پنتاگون بعد از درز روایت‌هایی متفاوت از روایت‌های رسمی درباره تلفات انتقام موشکی ایران تلاش کرده از دولت آمریکا بابت پنهان‌کاری در این خصوص رفع اتهام کند. 

خبرگزاری رویترز نوشته پنتاگون جمعه مدعی شده دولت آمریکا تلاشی برای کم‌‌اهمیت جلوه دادن اطلاعات مربوط به زخمی شدن نظامیان آمریکا در حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» یا تأخیر در اعلام آمار تلفات صورت نگرفته است. سخنگوی پنتاگون گفته عموم مردم تنها چند ساعت بعد از وزیر دفاع در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و سایر مقام‌های دولت این کشور در ۹ روز گذشته بارها مدعی شده بودند ضربه موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد هیچ تلفات یا زخمی نداشته است. 

با این وجود، پایگاه «دیفنس‌وان» امروز جمعه زخمی شدن دست‌کم ۱۱ نظامی آمریکا و انتقال آنها به مراکز پزشکی آمریکا در کویت و آلمان را تأیید کرد. گزارش‌های متعددی پیش از این گفته‌اند ده‌ها نظامی آمریکا در این حملات کشته شده‌اند. 

«جاناتان هافمن»، سخنگوی پنتاگون امروز مدعی شده که مقام‌های ارشد ارتش آمریکا روز پنجشنبه تازه متوجه شده‌اند که ۱۱ نظامی آمریکا به دلیل نشان دادن نشانه‌های ضربه مغزی خفیف از عراق خارج شده‌اند. 

هافمن گفت: «این ایده‌ها که تلاشی برای کوچک‌نمایی شمار زخمی‌ها وجود داشته یا نوعی بی‌برنامگی سیاسی در این خصوص وجود داشته محلی از اعراب ندارند.»

افشاگری یک رسانه

پایگاه «دیفنس‌وان» بامداد جمعه فاش کرد ۱۱ نظامی آمریکا در حمله موشکی ایران در تاریخ ۸ ژانویه به پایگاه عین‌الاسد زخمی شده‌اند.

چند مقام ارتش آمریکا و پنتاگون در گفت‌وگو با دیفنس‌وان تصریح کرده‌اند این نظامیان در هفته جاری  به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و شهر «لنداشتول» آلمان منتقل شده و بابت ضربه مغزی تحت مداوا یا معاینات بیشتر قرار گرفته‌اند. 

مقام‌های ارشد ارتش آمریکا و مقام‌های دولت ترامپ، روز ۸ ژانویه مدعی شدند حمله موشکی ایران هیچ تلفاتی اعم از کشته یا زخمی در میان نظامیان آمریکایی، نیروهای ائتلاف، پیمانکاران و غیره نداشته است. 

در هفته گذشته، رسانه‌هایی که برای فیلمبرداری یا تهیه گزارش امکان دسترسی به عین‌الاسد داشتند نیز ادعا کردند که هیچ آمریکایی‌ کشته یا زخمی نشده یا آسیب جدی ندیده است. اما روزنامه واشنگتن‌پست چهارشنبه گزارش داد چند پرسنل آمریکایی بابت «ضربه مغزی خفیف» تحت درمان قرار گرفته‌اند.

یک سخنگوی فرماندهی ارتش آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای روز ۱۶ ژانویه (پنجشنبه ۲۶ آبان) ادعا کرد: «همان‌طور که قبلاً گفته شد، با آنکه در حمله روز ۸ ژانویه از سوی ایران به پایگاه عین‌الاسد هیچ نظامی آمریکایی کشته نشد، چندین نفر به دلیل بروز علائم ضربه مغزی خفیف ناشی از انفجار تحت درمان قرار گرفته‌اند و وضعیت آنها هنوز در حال ارزیابی است.»

«مایلز کاگینز»، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا گفت: «برای رعایت احتیاط، برخی از نظامیان آمریکا از پایگاه عین‌الاسد عراق به مرکز پزشکی لنداشتون در آلمان منتقل شدند و بقیه برای معاینات بیشتر به کمپ عریفجان کویت فرستاده شدند.»

 وی اضافه کرد: «نظامیان ما بعد از انجام معاینات، هر زمان که برای انجام وظیفه‌شان در سلامت قرار داشته باشند به عراق بازخواهند گشت. سلامت و بهزیستی پرسنل، در صدر اولویت‌‌های ما قرار دارد.»

این در حالی است که برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مدعی شده‌اند که در جریان ضربه موشکی ایران ده‌ها نظامی آمریکایی کشته شده‌اند.

«کاترین شاکدام» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی طی گزارشی در پایگاه خبری تحلیلی «سیتیزن تروث» نوشت: «به گفته مقام‌های نظامی عالی‌رتبه، نظامیان آمریکایی [پیش از حمله] مجبور بودند تجهیزات خود را از سراسر عراق به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار بیاورند تا امنیت آنها را تامین کنند».

سیتیزن‌تروث در این گزارش ادعا کرد که به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق کشته شده‌اند.

این وبگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها تا کنون هر گونه تلفات در حمله به پایگاه عین‌الاسد را تکذیب می‌کنند، مدعی شد به زودی ویدئوها و مدارک بیشتری [از پایگاه عین‌الاسد] را در دسترس عموم قرار می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.