مقامات فرانسوی اعلام کردند که این کشور یک سیستم راداری در ساحل شرقی عربستان سعودی مستقر کرده تا به تقویت دفاعی این کشور پس از حملات سپتامبر گذشته به زیرساخت‌های نفتی این کشور بپردازد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه در سخنرانی برای ارتش این کشور گفت: «در شبه جزیره عربستان و خلیج فارس، جایی که تنش‌ها در حال افزایش بوده،‌ ما اقدام به استقرار Jaguar Task Force کردیم که در اطمینان دادن به عربستان سعودی سهیم است.»

فرانسه تا کنون این اقدام خود را اعلام نکرده بود اما مقامات فرانسوی گفته‌اند که این سیستم راداری بخشی از ماموریت Jaguar Task Force بوده که در ساحل شرقی عربستان سعودی و در حاشیه خلیج فارس مستقر شده است.

مقامات فرانسوی از ارائه جزئیات بیشتر درباره این ماموریت و سامانه راداری خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی صبح ۲۳ شهریورماه اعلام کرد تأسیسات نفتی وابسته به شرکت «آرامکو» در استان‌های «بقیق» و «هجره خریص» هدف حملات پهپادی قرار گرفته است.

ساعاتی بعد «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان پهپادی این کشور با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفت سعودی را هدف قرار داده است.

علی‌رغم این، آمریکا و عربستان سعودی به اتهام‌زنی به ایران در خصوص این حمله پرداختند.

محققان سازمان ملل متحد روز ۲۰ آذرماه بعد از چند ماه تحقیقات درباره این حادثه در گزارشی تصریح کردند که این سازمان «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.