این نهاد انگلیسی اقدام آمریکا را گامی خطرناک و بر خلاف موازین بین‌المللی توصیف کرد که نباید از سوی جامعه جهانی بی‌پاسخ بماند.

در این نامه به اظهارنظر « اگنس کالامارد » گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز اشاره شده که اعلام کرد، ترور سردار سلیمانی و همراهانش به احتمال زیاد قانون بین‌المللی از جمله قوانین حقوق بشر را نقض می‌کند.

کالامارد در صفحه رسمی توئیترش نوشته بود، استفاده از پهپادها و دیگر ابزار برای ترور، به هیچ عنوان قانونی نیست. به گفته او، طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر، اقدامات مرگبار فقط می‌تواند برای مقابله با تهدید حتمی صورت بگیرد.

در نامه کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس به سازمان ملل متحد، به این نکته اشاره شده است که آمریکا با استدلال دفاع از خود، قوانین بین‌المللی را زیرسئوال برده و به دولت‌ها این اجازه را می‌دهد که مخالفان خود را از میان بردارند. «به زبان ساده‌تر قانون جنگل را حاکم می‌کند»

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد جمعه ۱۳ دیماه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

دولت انگلیس با وجود حمایت از اقدام آمریکا، قانونی بودن این عملیات را تائید نکرده است. مردم انگلیس نیز تاکنون چند تظاهرات در اعتراض به ترور این فرمانده ایرانی در لندن برگزار کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر با ابراز نگرانی از اقدام آمریکا، آن‌ را موجب افزایش تنش در خاورمیانه خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.