به گزارش خبرگزاری «فرانس ۲۴»، ماکرون اعلام کرد فرانسه قصد دارد ناو «شارل دو گل» و گروه ضربت همراه آن را از ژانویه تا آوریل در خاورمیانه مستقر کند.
 

ماکرون که در یک سخنرانی به مناسبت سال نو میلادی در پایگاه هوایی نزدیک شهر اورلئان صحبت می کرد، گفت: «این ناو هواپیمابر از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ از عملیات‌های نظامی Chammal (عملیات فرانسه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش) حمایت خواهد کرد و پس از آن روانه اقیانوس اطلس و دریای شمال خواهد شد».

«شارل دوگل» تنها ناوهواپیمابر عملیاتی نیروی دریایی فرانسه و ناو سرفرماندهی این نیرو می باشد. این شناور جنگی، دهمین ناوهواپیمابر فرانسه، اولین شناور سطحی اتمی فرانسه و همچنین اولین ناوهواپیمابر اتمی غیر آمریکایی جهان است. این ناوهواپیمابر از لحاظ گروه پروازی، ابزارجنگ الکترونیک و موشکهای مختلف، قدرتمند ترین شناور در نیروی دریایی فرانسه به شمار می رود.

میانه دهه 70 میلادی نیروی دریایی فرانسه نخستین تلاش ها برای جایگزین کردن یک ناوهواپیمابر مدرن با نمونه های قدیمی را آغاز کرد. «شارل دوگل» در سال ۲۰۰۱ جانشین ناو هواپیمابر «فوش» و ناو هواپیمابر «کلیمانسو» شد. ساخت بدنه این ناو در سال ۱۹۸۹ آغاز و در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید. این ناو در مقایسه با همتایان آمریکایی خود از ابعاد کوچکتری برخوردار است.

مساحت عرشه پرواز این هواپیما ۱۲ هزار متر مربع است و شارل دوگل با کمک عرشه ۱۹۵ متری خود قادر است حداکثر ۲۴ جنگنده را به طور همزمان در سطح کشتی جای دهد. همچنین ۱۰۰ پرواز در روز به مدت ۷ روز متوالی دیگر مزیت شارل دوگل است. زاویه بین عرشه اصلی و عرشه پروازی این ناو ۸٫۵ درجه است و دو آسانسور برای انتقال هواپیما‌ها از آشیانه زیر عرشه تا عرشه در نظر گرفته شده است. این ناو نیاز به سوختگیری هسته‌ای هر ۵ سال یکبار دارد و حداکثر جنگنده قابل حمل آن ۴۰ فروند است. مهمترین هواپیمای مورد استفاده در این ناو، هواپیمای جنگنده بمب افکن « سوپر اتاندارد» است که بردی عملیاتی بالغ بر 3 هزار کیلومتر و سرعتی حدود 2 ماخ بر ساعت دارد.

عملیات های ناوهواپیمابر شارل دوگل در خاورمیانه

در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۱ دولت فرانسه که کشورش یکی از نیرو‌های همکار شرکت کننده در جنگ افغانستان بود، تصمیم گرفت این ناو را به منطقه اقیانوس هند اعزام کند. جنگنده‌های «سوپر اتاندارد» محمول این ناو چندین پرواز بر فراز افغانستان انجام دادند و در عملیات شناسایی مناطق حساس با نیرو‌های نظامی ایالات متحده آمریکا مشارکت داشتند.

در سال 2014 نیز ناو هواپیمابر فرانسوی «شارل‌ دوگل» و ناوگروه آن با هدف مشارکت در حملات ائتلاف بین‌المللی علیه گروه تروریستی داعش در عراق، از بندر «تولون» در جنوب فرانسه راهی خلیج فارس شدند.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، ستاد مشترک ارتش فرانسه در آن زمان با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «استقرار این ناوگروه با هدف تقویت حضور کاربردی فرانسه در این منطقه استراتژیک صورت می‌گیرد و از چندین ماه پیش برنامه‌ریزی شده‌ است.»

در سال 2015 نیز ناو هواپیمابر شارل دوگل از فرانسه به جهت مشارکت در عملیات بر ضد داعش راهی خلیج فارس شد. اما یک سال بعد یعنی در سال 2016 ارتش فرانسه اعلام کرده این ناو هواپیمابر که در شرق دریای مدیترانه مستقر بود، مقر خود را به مقصد خلیج فارس ترک خواهد کرد و فرماندهی کشتی های نیروی ائتلاف را به عهده خواهد گرفت.

ستاد مشترک ارتش فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: این گروه هوا-دریا، که شامل ناو هواپیمابر و کشتی های محافظتی است، پس از آنکه دو هفته از دریای مدیترانه علیه داعش در سوریه و عراق عملیات انجام داد به جهت مشارکت از نزدیک در عملیات بر ضد داعش و فرماندهی این عملیات، راهی خلیج فارس خواهد شد. این برای نخستین بار بود که یک دریاسالار غیرآمریکایی مسئولیت فرماندهی کشتی های ائتلاف را بر عهده می گرفت.

چرا «شارل دوگل» دوباره به منطقه خاورمیانه اعزام شد؟

خبرگزاری رویترز در ضمن اعلام تصمیم جدید الیزه در خصوص اعزام ناو هواپیمابر خود به منطقه نوشت، این تصمیم فرانسه در شرایطی اتخاذ شده که پاریس نگران تضعیف مبارزه با گروه تروریستی داعش در پی شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری خود پس از حمله موشکی ایران به پایگاه های ایالات متحده در عراق، خواستار حضور بیشتر ناتو در منطقه خاور میانه شد. پس از این نشست، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، هشت ژانویه (۱۸ دی) در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره تحولات خاورمیانه، اوضاع منطقه و نقش ناتو در غرب آسیا صحبت کردند.

به گزارش یورو نیوز، رئیس جمهوری آمریکا در این گفت‌وگوی تلفنی مجدداً موضع خود را تکرار کرد و از دبیرکل ناتو خواست در خاورمیانه حضور پررنگ‌تری داشته باشند. ترامپ تایید کرد که ناتو می‌تواند به ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم بین‌المللی کمک کند.

اگر چه پارس هدف از اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به منطقه را نگرانی از کاهش نقش آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه عنوان کرده است اما ناظران بر این باورند که بنا به اظهارات مقامات آمریکایی، این کشور قرار نیست نیروهای خود در عراق را کاهش دهد. این بدان معناست که نه تنها نیروهای آمریکایی نیروهای خود در منطقه را کاهش نخواهند داد بلکه با فشار بر ناتو و دیگر کشورهای هم پیمان خود قصد دارند تا نیروهای نظامی را در منطقه افزایش دهند. با این اقدام آمریکا به نوعی قصد دارد تا با فشار بر ایران، تهدیدات این کشور بر نیروهای خود در منطقه را کاهش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.