"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه در نخستین نشست گروه کاری برای تهیه پیشنهادات مربوط به اصلاح قانون اساسی این کشور اعلام کرد که فصل اول و دوم قانون اساسی فدراسیون روسیه بدون تغییر باقی خواهد ماند.

پوتین تاکید کرد: «نه فصل اول و نه فصل دوم قانون اساسی نباید تحت تأثیر هیچ تغییری قرار بگیرند. ما فقط نکات جدیدی اضافه خواهیم کرد.»

فصل اول قانون اساسی فدراسیون روسیه با عنوان "اصول نظم قانون اساسی"، و فصل دوم - "حقوق و آزادی‌های انسان و شهروندی" نامیده می شوند.

ولادیمیر پوتین پیشنهاد تهیه مقدمه‌ای برای قوانین مربوط به حقوق بازنشستگی منظم ارائه داده و یادآور شد که دولت پیش از این ، این وظیفه خود را همیشه به خوبی عمل نکرده است.

وی افزود: «اگر ما وظیفه دولت را برای فهرست بندی حقوق بازنشستگی را در قانون اساسی معرفی کنیم، هماهنگی فصل دوم را نقض نمی کند ، بلکه ضرورت چنین اقدامی را ثبت می کند. و بدین ترتیب به سختی کسی بتواند مفاد قانون اساسی در این رابطه را نقض کند.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت، اصلاحیه پیشنهادی برای تساوی هزینه معیشتی مردم با حداقل دستمزد هم "قانون اساسی را نقض نمی کند". وی اعتراف کرد که "چنین سطحی در حال حاضر بسیار کم است ، اما باید تضمین شود" ، ضمن اینکه میزان پرداخت دستمزدها نیز افزایش خواهد یافت.

پوتین درباره همه پرسی از مردم روسیه برای اصلاحات قانون اساسی هم خاطرنشان کرد که رأی دادن به هر یک از تغییرات مورد نظر در این رابطه  از لحاظ فنی امکان پذیر نیست، برای اینکه ممکن است "هزاران" پیشنهاد وجود داشته باشد. رئیس جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که بهترین گزینه ارائه یک "بسته پیشنهادی اصلاحات" در این باره و انجام همه پرسی از مردم در باره آن است.

روز گذشته همچنین اعلام شد که تاریخ برگزاری همه پرسی سراسری در  روسیه درباره تغییر قانون اساسی این کشور که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین پیشنهاد شده است، پس از تهیه پیش نویس مربوطه مشخص خواهد شد. روش رأی گیری نیز توسط گروه کاری تعیین شده از سوی رئیس جمهوری تعیین می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.