در پی تشدید تنش‌ها در غرب آسیا در نتیجه اقدام تروریستی دولت آمریکا در ترور سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه، واشنگتن، سه هزار نظامی خود را از رزمایش آتی «واکنش سرما» که قرار است در تاریخ دوم تا ۱۸ ماه مارس (۱۲ تا ۱۸ اسفندماه) در نروژ برگزار شود، خارج کرد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از شبکه «ان آر کی» نروژ گزارش کرد، مشارکت امسال آمریکا در «واکنش سرما»، یک رزمایش بین‌المللی زمستانی که از سال ۲۰۰۶ برگزار می شود، تحت تأثیر اوضاع پرتنش غرب آسیا قرار گرفته است.

«ایوار موئن» سخنگوی مقر عملیاتی نیروهای مسلح نروژ توضیح داد که این تصمیم واشنگتن تحت تأثیر اوضاع پرتنش اخیر در غرب آسیا صورت گرفته است.

در پی اقدام تروریستی سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه) واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و هفت تن از یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، واکنش‌های منفی در ایران و کشورهای جهان و حتی داخل آمریکا علیه این تصمیم ترامپ به وجود آمد و تنش‌ها در منطقه تشدید شد. ایران نیز در اقدامی تلافی‌جویانه و در دفاع از خود، در تاریخ ۱۸ دی ماه، پایگاه «عین الاسد» آمریکا در عراق را مورد هدف قرار داد.

طبق گزارش اسپوتنیک، به دنبال حذف نظامیان آمریکایی از مشارکت در این رزمایش زمستانی، تعداد مشارکت‌کنندگان در این رزمایش زمستانی بین المللی به ۱۶ هزار تن کاهش می‌یابد.

رزمایش مذکور در شمال نروژ از «نارویک» تا «فینمارک» برگزار خواهد شد اما بخش مهم و اصلی این رزمایش آنطور که نیروهای مسلح نروژ اعلام کرده‌اند در منطقه «ترومس» برگزار می‌شود.

موئن تصریح کرد که نروژ «در ارائه خدمات زمستانی در ناتو پیشرو» است و به اشتراک‌گذاری و تقویت مهارت‌های کشورهای همپیمان ناتو حائز اهمیت است.

طبق این گزارش، رزمایش واکنش سرما در واقع به نظامیان، آموزش‌هایی را برای تسلط در انجام عملیات در سرما و برف ارائه می‌دهد و علاوه بر نظامیان نروژ، نظامیانی از انگلیس، هلند، آلمان، فرانسه، بلژیک، دانمارک، لتونی، فنلاند و سوئد نیز در این رزمایش مشارکت خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.