رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران کاهش شمار نظامیان آمریکا در آفریقا برای تمرکز بر تهدیدهای روسیه و چین را تأیید کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که برای ملاقات با همتایان خود به «بروکسل» پایتخت بلژیک سفر کرده است در این زمینه گفت که منابع می‌تواند کاهش پیدا کند و سپس بر افزایش سطح‌ آمادگی نیروها در قاره آمریکا یا انتقال به  اقیانوس آرام تغییر یابد.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز هفته گذشته  از ناتو خواست تا در خاورمیانه ایفای نقش بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال مارک میلی در ادامه گفت که «مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

 میلی گفت: «ما گزینه هایی را برای بررسی زیر نظر می‌گیریم، ما این گزینه‌ها را با هماهنگی با متحدان و شرکای خود توسعه می‌دهیم.»

این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود که این کشور قصد خروج کامل از آفریقا را ندارد. گفته می‌شود که آمریکا حدود هفت هزار نظامی در آفریقا دارد و علیه گروه‌های شبه نظامی چون الشباب در سومالی عملیات انجام می‌دهد.

 این در حالی است که روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز چندی قبل گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی طرح کاهش نیروهای خود در آفریقا و افزایش تمرکز بر روسیه و چین است.

بنا بر این گزارش، خروج از تأسیسات تازه‌ تأسیس و ۱۱۰ میلیون دلاری پهپادی آمریکا در نیجر و پایان دادن به برنامه پشتیبانی از نیروهای نظامی فرانسه در مالی، نیجر و بورکینافاسو از جمله طرح‌های مورد بررسی در پنتاگون است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.