وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای خبر داد که از روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) سه گذرگاه برای خارج شدن غیرنظامیان سوری از منطقه کاهش تنش در ادلب واقع در شمال غرب سوریه باز می‌شود.

وزارتخانه یاد شده پیشتر گفته بود که این کشور با ترکیه بر سر استان ادلب سوریه و اجرای توافق آتش‌بس در این استان به توافق رسیده است.

شبکه «روسیا الیوم» شامگاه پنجشنبه (۱۹ دی) به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که این توافق از ساعت ۱۴:۰۰ امروز (به وقت دمشق) آغاز شده است.

توافق آتش‌بس در ادلب سوریه یک روز بعد از آن اجرا می‌شود که رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه طی بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت اجرای توافق‌های به عمل آمده بین طرفین در مورد سوریه و تلاش برای مقابله با تروریسم و مقابله با جدایی‌طلبان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور عربی تأکید کردند.

استان ادلب سوریه به همراه مناطق اطراف آن بر اساس توافق آستانه چهارم بین ایران، روسیه و ترکیه جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود. مطابق این توافق، مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهة النصره (شاخه سوری القاعده) در هر نقطه‌ای از سوریه امری ضروری است حتی در مناطق کاهش تنش.

این استان از تابستان ۲۰۱۵ به دست گروه تروریستی جبهه النصره افتاد و ارتش سوریه حق دارد، مطابق مفاد توافق آستانه چهارم علیه این گروهک عملیات کند. جبهه النصره با حمایت ترکیه برای اینکه مشمول این بند از توافق نشود، بارها اسم خود را تغییر داده و هم‌اکنون تحت عنوان هیئة تحریر الشام در این استان سوری حضور دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.