سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در یک نشست خبری گفت: حادثه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه آمریکایی شنیدم. زمانی که اطمینان  پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.

اهم اظهارات وی را به نقل از تسنیم، ایسنا و فارس بخوانید: 

*ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

*بررسی ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک تر است.

*یک عمر خود را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

*همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.

* مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته و حتی سالهای ابتدایی انقلاب شاهد چنین شرایطی نبودیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود چراکه هم آمریکایی‌ها و هم نیروهای مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند.

*آمریکایی ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند و طبیعتا سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران در همین شرایط بودند، آنچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این است که در شب حادثه و حتی از غروب، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود، در این شرایط تعدادی سامانه به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شد.

* اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود که این حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله این آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه ابلاغ می‌شود.

*سامانه های پدافندی ما در بالاترین سطح آماده باش قرارداشتند و به این سامانه پدافندی از طریق شبکه یکپارچه اعلام شده بود که موشک‌های کروزی شلیک شده است و در مسیر است و این سامانه درگیر شد. خود اپراتور این سامانه اظهار کرده است که بارها اعلام کرده بودیم که فضای کشور باید از پروازها پاک شود ولی به لحاظ برخی ملاحظات این کار را نمی‌کنند و با شرایط جنگی این پروازها ادامه پیدا می‌کند و این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر مواجه می‌شود با هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.