پیمان عشقی، در مراسم روز ملی خون‌های نادر در بیمارستان شریعتی تهران، از وجود اساتید و جوانان اندیشمند کشور به عنوان یک نعمت ارزشمند یاد کرد و ضمن برشمردن مزایای گسترش برنامه ملی اهدای خون نادر، گفت: ایران تنها کشور مسلمان است که فناوری و دانش شناسایی و ذخیره سازی خون نادر را دارا است.

وی، نجات جان یک نفر را مانند نجات جان تمام انسان‌ها دانست و افزود: این ما را دلگرم می‌کند که در مسیری قرار گرفته ایم که نجات بخش جان هموطنانمان است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به باور اغلب مردم به اینکه گروه خون o منفی نادر به حساب می‌آید، گفت: ۳ درصد مردم کشور دارای این گروه خونی هستند اما گروه‌های خون نادر در یک هزار تا ۵ هزار نفر جمعیت مشاهده می‌شوند و گروه‌های بسیار نادر نیز بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر جمعیت یک مورد قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: در کشورمان کسانی هستند که تنها از گروه خونی خودشان می‌توانند استفاده کنند و به این منظور خون خود را باید ذخیره کنند و این خدمتی است که سازمان انتقال خون انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، راه اندازی آزمایشگاه سرولوژی و رفرانس و تشکیل تیم تخصصی قوی که در این رابطه شکل گرفته است را لازمه این سیستم دانست که کاری دشوار به حساب می‌آید.

وی با تاکید به برتری علمی ایران در زمینه خون نادر و سرولوژی اختصاصی گفت: ایران هم اکنون مرجع کشورهایی به شمار می‌رود که با ما قطع رابطه کرده اند یا کشورهایی در منطقه که به سختی زیر پرچم برتری علمی ایران قرار می‌گیرند اما در این زمینه ناچار به مکاتبه، مراوده و درخواست نمونه شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.