سرهنگ علی مجیدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تبریک انتقام کوبنده سپاه از استکبار جهانی اظهار داشت: خدمت سربازی قدمت طولانی داشته و از قدیم الایام همواره انجام می‌شد اما در نظام جمهوری اسلامی در خدمت سربازی تغییر رویه صورت گرفت و به مشمولان خدمت سربازی منزلت اجتماعی داده شد.

وی با بیان اینکه در قانون خدمت وظیفه عمومی ماده 10، 58، 63 و 63 بسیار حائز اهمیت است، افزود: در ماده 10 قانون باید مشمولیت هر فرد برای بسیاری از امور اجتماعی از جمله صدور پروانه کسب، اجازه اشتغال و دریافت وام‌های کشاورزی و مسکن اشتغال مشخص باشد.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 10 استخدام در هیچ نهاد و ارگانی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه وضعیت مشمولیت آنها مشخص شده باشد.

وی در تشریح ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی گفت: مشمولان برای رسیدگی و اعزام به دوره خدمت و جلوگیری از غیبت باید به یکی از معاونت‌های نظام وظیفه سراسر کشور مراجعه کنند.

مجیدی به اضافه خدمت ناشی از غیبت مشمولان اشاره کرد و ادامه داد: غیبت اولیه از یک روز تا 3 ماه شامل 3 ماه اضافه خدمت خواهد بود و به افرادی که بیشتر از 3 ماه غیبت داشتند 6 ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن مشمولانی بیش از یکسال غائب، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی اظهار کرد: طبق ماده 63، قانون وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، نهادها، شرکت‌ها و صاحبان مشاغل را از به‌کارگیری مشمولان غایب منع کرده و اگر نهاد و ارگانی مشمول غایب را به‌کار گیرد برای بار اول به‌عنوان جریمه باید هزینه سالانه یک سرباز معادل 12 میلیون و 870 هزار تومان را پرداخت کرده و برای بار دوم با جریمه معادل هزینه سالانه 3 سرباز مواجه خواهد شد.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان بیان کرد: مشمولان غایبی که برای تعیین تکلیف خود به معاونت‌های خدمت وظیفه عمومی مراجعه نکنند با محرومیت‌های اجتماعی از قبیل عدم امکان ادامه تحصیل در دانشگاه، عدم معافیت کفالت در صورت دارا بودن شرایط، عدم دریافت تسهیلات بانکی و ممنوعیت خروج از کشور مواجه خواهند شد.

وی ابراز داشت: در شبکه‌های اجتماعی مطالبی در خصوص خرید خدمت سربازی اعلام شده که صحت ندارد و مشمولان برای دریافت اطلاعات صحیح، تنها باید به معاونت خدمت وظیفه عمومی، تلفن گویا 096480 و یا 110 مراجعه کنند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان با بیان اینکه خرید خدمت سربازی لغو شده است، گفت: پرونده‌های خرید سربازی مربوط به افرادی‌ست که قبلاً برای خرید خدمت سربازی اقدام کرده‌اند.

وی به طلاق‌های صوری جهت دریافت کفالت و معافیت از سربازی اشاره کرد و افزود: طلاق‌های صوری والدین یکی از اقدامات دریافت معافیت از خدمت وظیفه است که برای جلوگیری از آن، نظارت و کنترل لازم با تحقیقات و بررسی جامع از سوی کلانتری‌ها، اطلاعات ناجا و پاسگاه‌ها درباره خانواده‌هایی که اقدام به طلاق کرده‌اند، انجام می‌گیرد تا وقوع طلاق صوری برای معافیت از خدمت کمتر شود.

گفتنی است؛ شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه 197 (سامانه نظارت همگانی و ملاقات عمومی) واقع در خیابان فلسطین روبروی فرمانداری در ملاقات مردمی به صورت حضوری سؤالات خود را با معاون وظیفه عمومی مطرح کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.