«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه با «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره مسائل مختلف غرب آسیا گفت‌وگو کرد.

بورل در توئیترش نوشت: «آخر هفته گفت‌وگویی تلفنی با گوترش برای گفت‌وگو درباره تحولات جاری داشتم. لیبی، عراق، ایران، چندجانبه‌گرایی و نظم جهانی قاعده‌محور به محوریت سازمان ملل متحد، سنگ بنای سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشت: «عمیقاً از بابت اعلانیه اخیر ایران در خصوص برجام متأسفم. مانند همیشه به راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند خواهیم بود. اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط همه طرف‌ها اکنون از همیشه برای ثبات منطقه و امنیت جهانی مهم‌تر است. همکاری با همه مشارکت‌کنندگان درباره مسیر پیش رو را ادامه خواهم داد.»

توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015، با مذاکره میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان حاصل شد قرار بود در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شود، اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال 1397 آن را نقض کرده و از آن خارج شد.

دولت آمریکا بعد از نقض این توافقِ مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد علاوه بر از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی روی آورده است. واشنگتن در جدیدترین اقدام تحریک‌آمیز، در یک عملیات تروریستی سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

در شرایطی که کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام به وعده‌هایشان برای برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی این توافق هسته‌ای عمل نکرده‌اند جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد. 

جمهوری اسلامی ایران از آن تاریخ در پنج گام از تعهداتش کاسته است.دولت جمهوری اسلامی روز گذشته طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام و تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.