براساس گزارش «شورای روابط آمریکا و اسلام» در واشنگتن، روز شنبه بیش از ۶۰ ایرانی و ایرانی-آمریکایی در سنین مختلف در گذرگاه مرزی «پیس آرک» در مرز کانادا با آمریکا هنگام ورود به ایالات متحده بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

این گزارش افزود که تعداد بسیار بیشتری نیز به دلیل نبود امکان بازداشت، از ورود به آمریکا منع و بازگردانده شده‌اند. همچنین ایرانی-آمریکایی‌های بسیاری نیز قرار است روز یکشنبه (به وقت واشنگتن) از کانادا به محل زندگی خود در آمریکا بازگردند.

ماموران مرزی آمریکا گذرنامه افراد بازداشت شده را مصادره کرده و آنها را درباره دیدگاه سیاسی، خط فکری، رشته تحصیلی و دیگر مسائل شخصی‌شان مورد بازجویی قرار دادند.

یک منبع آگاه در پاسگاه گشت مرزی و گمرک آمریکا گزارش داد که وزارت امنیت داخلی این کشور فرمانی ملی را به اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده صادر کرده که هر فردی با اصالت ایرانی که به صورت بالقوه مظنون باشد، باید بدون توجه وضعیت تابعیتش گزارش و در مرز بازداشت شود.

براساس این گزارش، بسیاری از کسانی که بیش از ۱۱ ساعت در این گذرگاه مرزی بوده‌اند، در آمریکا به دنیا آمده و در آنجا بزرگ شده‌اند و در هنگام این بازداشت غیرقانونی با سوالات مداخله‌آمیز و نامناسب از سوی ماموران مواجه بوده‌اند.

این اقدام آمریکای در حالی صورت می‌گیرد که سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.