«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه از احتمال از سر گرفته شدن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی شدیدا ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی گوترش با صدور بیانیه‌ای گفت:‌ «دبیر کل بسیار امیدوار است که مطابق با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت، این آزمایش‌ها از سر گرفته نشود».

در این بیانیه تاکید شده که عدم اشاعه تسلیحات اتمی، ستون اساسی امنیت اتمی در جهان است و باید حفظ شود.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل همچنین تعاملات دیپلماتیک را تنها راه برای رسیدن به صلح پایدار در شرق آسیا و تمام جهان دانست.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز گذشته ضمن اشاره به آماده داشتن یک «سلاح راهبردی جدید» برای رونمایی، به آمریکا هشدار داد در صورت ادامه سیاست‌های خصمانه با «اقدام شوک‌آور» پیونگ‌یانگ روبرو خواهد شد.

گفت‌وگوهای اتمی میان کره شمالی و آمریکا از زمان برگزاری دومین دیدار میان کیم و ترامپ در هانوی در آغاز سال جاری میلادی به بن‌بست برخورد. پیونگ‌یانگ خواستار کاهش تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه این کشور به بهانه برنامه موشکی و هسته‌ای شد، اما واشنگتن رفع تحریم‌ها را به اقدامات ملموس از سوی پیونگ‌یانگ در جهت خلع سلاح هسته‌ای منوط کرده است. 

در روزهای اخیر کره شمالی تهدید کرده در صورتی که آمریکا پیشنهاد تازه‌ای برای باز شدن قفل مذاکرات هسته‌ای ارائه نکند، یک «هدیه کریسمس» برای این کشور خواهد داشت. این تهدید باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی شده بود مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ ممکن است به وقفه چندین ماهه بر سر آزمایش موشک‌های قاره‌پیما پایان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.