محمدطاهر ظاهری رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان قرچک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قرچک در مورد آلودگی هوا در این شهرستان، اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته در شهرستان قرچک ایستگاه سنجش آلاینده هوا را نداشتیم و میزان شاخص آلودگی هوا مشخص نبود.

وی با بیان اینکه رفع آلایندگی پالایشگاه تندگویان، کارخانه سیمان تهران و نیروگاه مرکز پاکدشت نیازمند اختصاص بودجه زیادی است، ادامه داد: بر اساس تصمیمی که در سازمان محیط زیست با حضور مسؤولان رده بالای استان تهران گرفته می‌شود به قرچک از لحاظ امتیاز و رتبه بندی ضریب ۳ اختصاص دادند.

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست قرچک با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان ۵۰ درصد آلودگی هوا پالایشگاه تندگویان در بحث فاضلاب است، خاطرنشان کرد: این یعنی اینکه ۵۰ درصد بحث فاضلاب متعلق به شهرری و باقرشهر بوده و این ۵۰ درصد آلودگی هوا است که سازمان محیط زیست آن را رتبه بندی می‌کند.

ظاهری با بیان اینکه بر اساس آلودگی ضریب و رتبه‌بندی از یک کمترین تا چهار بیشترین برای تخصیص عوارض آلایندگی مشخص می‌شود، تصریح کرد: بعد از باقرشهر در شهرری که با ضریب ۴ رتبه بندی شده، قرچک ضریب ۳ و بالاترین درصد درنظر گرفته شده است.

وی عنوان داشت: با استقرار ایستگاه سنجش آلاینده هوا در شهرستان قرچک مشخص شد شاخص آلودگی هوا از خود باقرشهر و شهرری هم بالاتر است و  تلاش می‌کنیم برای سال‌های آینده از این میزان آلایندگی و شاخص‌هایی که قرچک وجود دارد بتوانیم دفاع کنیم و حداقل اینکه میزان عوارض آلایندگی بیشتری به شهرستان قرچک پرداخت شود. 

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست قرچک با اشاره به منشاء آلایندگی هوا در شهرستان قرچک، گفت: در حال حاضر آلودگی کلان شهر تهران و شهرستان‌های اطراف از لحاظ موقعیت جغرافیایی به یکدیگر تاثیرگذار است که بر این اساس آلایندگی شهرستان‌های اطراف قرچک نیز بر این شهرستان اثر می‌گذارد.

ظاهری اضافه کرد: وقتی هوا در تهران آلوده می‌شود مقداری از آلودگی به سمت قرچک منتقل خواهد شد و با توجه به اینکه جهت باد غالب شمال غربی به سمت جنوب شرقی است مقدار زیادی از منابع آلایندگی ثابت که معمولا در شهرستان ری هستند همه این آلودگی‌ها به سمت قرچک منتقل می‌شود و اگر باد زیاد باشد اصلاً آلودگی باقی نمی‌ماند.

وی بخش اعظم آلودگی هوای شهرستان قرچک را خارج از آن دانست و گفت: از طرفی هم قرچک به دلیل موقعیتی که دارد کل خودروهای شهرستان‌های اطراف مسیر تردد آن‌ها به سمت تهران از این شهرستان است و بخش عمده‌ای از ماشین‌ها باعث آلودگی هوا می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست قرچک با اشاره به  آلایندگی بالای مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای که از ورامین به سمت قرچک و تهران حرکت می‌کنند، یادآور شد: مصرف سوخت گازوئیل و توقف بسیار طولانی آن‌ها در قرچک به لحاظ مسافربری میزان قابل توجه‌ای آلایندگی ایجاد می‌کند.

ظاهری با بیان اینکه در صنایع شهرستان قرچک آلایندگی هوا نداریم، خاطرنشان کرد: در شهرک صنعتی قرچک فقط ۳ مورد آلودگی هوا وجود داشت که کنترل شد و در حال حاضر هیچ مشکل آلایندگی هم ندارند.

وی در پایان با اشاره به مشکل فاضلاب باغات در قرچک، اظهار داشت: از  ۳۲ واحدی که از کروم استفاده می‌کردند و برای منابع زیر زمینی ما بسیار خطرناک است ۲۵ واحد جمع آوری، تعطیل یا به شهرک صنعتی چرمشهر منتقل شدند و هفت مرکز به صورت غیر قانونی فعالیت داشتند که برای ۳ مورد از آن‌ها حکم گرفته شده و به چهار صاحب این واحدها چون ساکن قرچک نیستند دسترسی نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.