«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه طی تماس‌های تلفنی جداگانه با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق گفتگو کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص گفتگوی پامپئو با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: «وزیر [پامپئو] در این گفتگو تصریح کرد که آمریکا از شهروندان خود که برای کمک به حاکمیت و استقلال عراق در آنجا حضور دارند، دفاع و حفاظت خواهد کرد. هم عبدالمهدی و هم صالح به وزیر [پامپئو] اطمینان دادند که وظایف خود را با جدیت انجام خواهند داد و ایمنی و امنیت نیروها و دارایی‌های آمریکا را تضمین خواهند کرد.»

شامگاه یکشنبه هشتم دی، مواضع «گردان‌های حزب‌الله» عراق وابسته به حشد شعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار (غرب عراق) هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفت که به شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای مردمی منجر شد.

 «جواد کاظم الربیعاوی» مدیر دفتر عملیات مشترک حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه تجاوز جنایتکارانه به مواضع تیپ‌های 45 و 46 وابسته به حشد شعبی در شهر القائم در استان الانبار شمار شهدا و مجروحان به 27 شهید و بیش از 50 مجروح افزایش یافته است.

تجمع معترضان عراقی در برابر سفارت آمریکا در بغداد پس از تشییع شهدای این حملات برگزار شد و معترضان چادرهای تحصن را در برابر این مکان به‌پا کرده‌اند.

معترضان عراقی شعارهایی بر ضد آمریکایی‌ها و لزوم اخراج آنها سر دادند، در پلاکاردی نوشته شده است: عراق دیگر برای آمریکا و مزدورانش امن نیست.

شهروندان خشمگین همچنین پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.