پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جدید کمیسیون اروپا: حفظ برجام روز به روز سخت‌ترمی‌شودرئیس جدیدکمیسیون اروپا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» تاکید کرد که نجات برجام روز به روز سخت‌تر می‌شود. 

«اورسولا فن در لاین» که پیش از این وزیر دفاع آلمان بود و به تازگی به این سمت اروپایی منصوب شده است، افزود: «رسیدن به موفقیت (برای حفظ برجام)روز به روز سختتر می‌شود، برای نجات توافقی که در خطر فزاینده است ایران نیز نیاز است که با توافق همراه باشد.» 

اظهارات رئیس کمیسیون اروپا درباره همراهی ایران با توافق درحالی مطرح می‌شود که بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگرداندن غیرقانونی تحریمها علیه این کشور، مقامات ایرانی بیش از یک سال به دیگر طرفهای برجام فرصت دادند تا تعهدات خود را در چارچوب این توافق انجام دهند. 

با این حال دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای به ویژه آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا نه تنها به وعده‌های خود عمل نکردند بلکه در مواقعی با سیاستهای آمریکا علیه ایران نیز همراهی کردند.

ایران در پاسخ به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل به صورت تدریجی در حال کاهش تعهدات خود ذیل برجام است. با این حال همواره تاکید کرده است که این گامهای عقبگرد قابل بازگشت هستند و به محض انجام تعهدات طرف اروپایی ایران نیز به متن تعهداتش در چارچوب برجام بازخواهد گشت. 

ایران تا کنون در چهار مرحله برخی از تعهدات خود در این توافق را به حالت تعلیق درآورده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.