«مختار الموسوی» نماینده فراکسیون «البناء» در پارلمان عراق از نامه «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق به «برهم صالح» رئیس‌جمهور که پس از اعلام آمادگی برای استعفا به منطقه کردستان عراق سفر کرده، خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «المسله»، الموسوی گفت: الحلبوسی در نامه به صالح، به او ابلاغ کرده که در صورتی که وی پست ریاست‌جمهوری را حتی بدون استعفا ترک کند، قانون اساسی به رئیس پارلمان اجازه می‌دهد که اختیارات ریاست‌جمهوری را برعهده گیرد. اما برهم صالح تاکنون پاسخی نداده است.

وی افزود به گفته رسانه‌های محلی، رئیس پارلمان عراق در حال رایزنی با اربیل درباره روشن کردن تکلیف «اسعد العیدانی» نامزد نخست‌وزیری از سوی برهم صالح است.

برخی منابع نیز می‌گویند که احتمالا این امر موجب خواهد شد تا صالح از بیم از دست دادن اختیاراتش، به زودی از سلیمانیه به بغداد بازگردد.

برهم صالح، پنجشنبه (۲۶ دسامبر) پس از اعلام آمادگی برای استعفا، بغداد را به مقصد سلیمانیه ترک کرد و از معرفی نامزد پیشنهادی فراکسیون البناء به عنوان فراکسیون بزرگتر پارلمان برای تصدی پست نخست‌وزیری خودداری کرد.

ناظران سیاسی، این تهدید برهم صالح به استعفا را یک امتیازگیری سیاسی و حاصل فشار طرف‌های خارجی بر رئیس‌جمهور عراق می‌دانند و می‌گویند: فرار رئیس‌جمهور به سلیمانیه به دستور طرف‌های خارجی و با هدف مانع‌تراشی در روند انتخاب نخست‌وزیر و بحرانی‌تر کردن اوضاع و انتخاب نخست‌وزیری دیگر، صورت گرفته است.

در این میان برخی گروه‌های سیاسی می‌گویند که صالح به دلیل این جانبداری‌ و مجری اوامر خارجی بودن و تحت تاثیر برخی احزاب داخلی بودن، دیگر رئیس جمهور مناسبی برای عراق نیست و باید استعفا کند.

برخی منابع می‌گویند: فرار صالح از مسئولیت مشخص شدن فراکسیون بزرگتر، یک توافق محرمانه میان او و طرف‌ سیاسی مجری توطئه ایجاد هرج و مرج  ودرگیری داخلی در عراق است و به همین دلیل نیز نمایندگان برای برکناری رئیس‌جمهور امضاء جمع کرده‌اند و وی را به خیانت و نقض قانونی اساسی و امروز و فردا کردن در معرفی نخست‌وزیر جدید متهم می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.