میر عباس میرهاشمی روز سه شنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه پنج نمونه مثبت کیک‌های آلوده در پلدختر مشاهده شد که شبکه بهداشت آنها را به مرکز استان ارسال کرد، اظهار داشت: یک توفیق اجباری است که شبکه بهداشت در این زمینه بوفه‌های مدارس را بیشتر کنترل کند.

وی افزود: بوفه‌های مدارس سطح شهرستان برای مدتی تعطیل می‌شوند و دانش آموزان را به استفاده از غذای خانگی تشویق و ترغیب می‌کنیم.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر گفت: امسال سه مورد نمونه مثبت بیماری هاری در روستاهای چم مهر، سر کن و منطقه زورانتل افرینه این شهرستان مشاهده شد که به ترتیب مربوط به گونه‌های حیوانی سگ، الاغ و شغال بوده است.

میرهاشمی افزود: شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای همه حیوان گزیدگی‌ها در صورتی که حیوان در دسترس و حیوان گزیده شناخته شده باشد سه نوبت واکسن هاری تزریق می‌کند و اگر حیوان شناخته نشده باشد روز چهاردهم نیز یک نوبت واکسن اضافه به فرد گزیده شده تزریق می‌شود.

وی به پرسه و جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر پلدختر اشاره کرد و یادآور شد: چند سالی است این موضوع در جلسه‌های مختلف شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و بر جمع آوری سگ‌های ولگرد تاکید می‌شود اما تا کنون در رابطه با اتلاف اقدام عملی و مؤثری صورت نگرفته است.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر افزود: گله‌های سگ شب‌ها در خیابان‌های شهر پلدختر جولان می‌دهند و پرسه می‌زنند به گونه‌ای که باعث آزار شهروندان شده و نامه‌های مکرر فرماندار به شبکه بهداشت مبنی بر جمع آوری و اتلاف سگ‌های ولگرد گویای این مسئله است.

میرهاشمی گفت: شهرداری متولی جمع آوری سگ‌های ولگرد در شهر و در سطح روستاها بخشداری و دهیاری‌ها متولی این امر است؛ شبکه بهداشت به عنوان ناظر بهداشتی وظیفه تأمین آهک و دفن بهداشتی سگ‌های ولگرد را به عهده دارد.

وی افزود: شبکه بهداشت بارها در رابطه با همکاری نسبت به اتلاف سگ‌های ولگرد در سطح شهر اعلام آمادگی کرده و باید مجریان اصلی این قضیه، پای کار بیایند.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر یادآور شد: انتظار می‌رود اداره محیط زیست با تله گذاری یا به هر نحوی که می‌دانند حیات وحش را از نظر بیماری هاری بررسی و شناسایی کنند و دامپزشکی سگ‌های منطقه را واکسینه کند.

میرهاشمی به بیماری آنفلوانزا در پلدختر اشاره کرد و گفت: تا کنون ۷۱ نفر در سطح شهر مشکوک به این بیماری بوده‌اند و ۲۱ نفر بستری شدند.

وی افزود: بیماری آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که مهمترین راه‌های پیشگیری از آن شستشوی مدام دست و صورت، ضدعفونی کردن سطوح مختلف به ویژه دستگیره‌های در و دست ندادن و روبوسی کردن با افراد مشکوک است.

مدیر مرکز بهداشت پلدختر یادآور شد: در صورتی که فرد به این بیماری مبتلا شود، مهم‌ترین راه درمان آن، استراحت، پرهیز از خود درمانی و مراجعه به پزشک است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.