"ضیاء کریم" مدیر بخش گورهای دسته جمعی در سازمان شهدا با بیان این مطلب به خبرگزاری عراق (واع) افزود: این گور ها به قربانیان جنایات گروه های تروریستی "القاعده" و "داعش" و هچنین جنایات بعثی ها باز می گردد.

 وی تاکید دارد که به خاطر افزایش تعداد مفقودان، عملیات جستجو برای کشف گورهای دسته جمعی جدید همچنان ادامه دارد و گورهای در نجف اشرف، ذی قار، دیالی و فلوجه پیدا شده است.

مردم عراق در ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۳ به یکباره با موج عملیات داعش علیه کشور خود مواجه شدند.

تروریست های عضو داعش و دیگر گروه های تکفیری با کمک عناصر رژیم بعث عراق نزدیک به ۴۵ درصد خاک این کشور را به تصرف خود درآوردند.

در آن دوران شهرهایی همچون فلوجه، الرمادی، موصل، تکریت و... که همگی سنی نشین بودند به تصرف تروریست های داعش درآمد و عناصر این گروهک عزم خود را برای تصرف و اشغال شهرهای شیعه نشین عراق همچون کربلای معلی و نجف اشرف جزم کرده بودند.

 با حضور پررنگ جوانان شیعه عراق به عنوان نیروهای مردمی که پیرو حکم جهاد مرجعیت عالی این کشور در کنار نیروهای ارتش و پلیس عراق به میدان آمدند و پس از آن حضور مستشاران ایرانی و ارسال کمک های تسلیحاتی تهران به بغداد موجب شد تا فتنه داعش پس از سه سال در عراق از بین رفته و امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.

این گروه تروریستی در مدت اشغال سه ساله خود بر این مناطق، جنایت های گسترده ای را انجام داد که از جمله می توان به قتل عام های جمعی ، ربودن دختران و زنان جوان و انتقال آنان به بازارهای برده فروشی و آوارگی حدود سه میلیون شهروند عراقی اشاره کرد.

داعش به تاریخ و تمدن عراق نیز رحم نکرد و بسیاری از آثار و بناهای تاریخی و نیز مقابر پیامبران، کلیساها و معابد و مساجد و اماکن مذهبی را طی این دوره ویران کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.