القدس العربی گزارش داد، شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که هفت قاضی را به عنوان اعضای شورای جدید کمیسیون عالی انتخابات این کشور تعیین کرده است.

در همین راستا، منابعی در این شورا اعلام کردند که پس از انجام قرعه کشی هفت قاضی به نام‌های "عباس فرحان حسن، جلیل عدنان خلف، عامر موسی محمد، فیاض حسین یاسین، علی رشید، انعام یاسین محمد و فتاح محمد یاسین" به عنوان اعضای کمیسیون انتخابات عراق انتخاب شدند.

این منابع در ادامه تصریح کردند، همچنین از شورای عالی قضایی در اقلیم کردستان عراق نیز خواسته شده تا طبق قانون دو فرد را به عنوان نماینده استان‌های اقلیم در شورای کمیسیون انتخابات معرفی کند.

این اولین باری است که پس از تشکیل کمیسیون انتخابات در سال ۲۰۰۳، شورای این کمیسیون نیز از قاضیانی که عضو احزاب بزرگ نیستند، تشکیل می‌شود.

تشکیل این شورا جزئی از خواسته‌های معترضان عراقی پس از شکست کمیسیون انتخابات بوده است.

قرعه کشی برای انتخاب اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات این کشور از سوی قضات و در مقر شورا انجام شد.

مجلس نمایندگان عراق اواسط آذر ماه ضمن اصلاح قانون مربوط به کمیسیون عالی انتخابات این کشور و تغییر برخی مواد آن، اعضای شورای کمیسیون را بازنشسته کرد تا شورای کمیسیون جدید از هفت قاضی از جمله دو قاضی از اقلیم کردستان و دو نماینده از شورای کشور به عنوان یک نهاد مستقل فعال در زمینه قضاوت اداری، تدوین قوانین دولت و مشاوره حقوقی تشکیل شود.

بر اساس اصلاحیه قانون کمیسیون عالی انتخابات عراق، قضات کُرد عضو شورای کمیسیاران کمیسیون را شورای قضایی اقلیم کردستان معرفی می کند و برای انتخاب اعضای جدید نیز قرعه کشی انجام می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.