بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، لهستان و انگلیس در بند آغازین این بیانیه نوشته‌اند «[ما] معتقدیم اکنون بیش از هر زمان دیگر مهم است که برجام را حفظ و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به طور کامل اجرا کنیم.»

کشورهای اروپایی با این حال مقطع زمانی فعلی را «چالش‌انگیز» و برداشتن گام‌های جدید از سوی ایران را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «با وجود این، ما وارد برهه‌ای چالش‌انگیز در این خصوص شده‌ایم. جدیدترین گام‌هایی برداشته‌شده توسط ایران نگران‌کننده و حاوی تلویحات جدی در زمینه منع اشاعه هستند.»

 در ادامه این بیانیه، با اشاره به هشتمین گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص اجرای برجام آمده است: «همان‌طور که در جدیدترین گزارش دبیر کل سازمان ملل مشخص شده، ضروری است که تلاش‌های دیپلماتیک شدید ادامه پیدا کرده و دستاوردهایی که دشوار به دست آمده‌اند حفظ شده و تقویت شوند.»

کشورهای اروپایی در بخش دیگری از بیانیه از اقدام آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده‌اند: «در این خصوص، ما متأسفیم که ایالات متحده آمریکا- مضاف بر خروج از برجام در روز ۸ مه ۲۰۱۸- تمامی تحریم‌های ملی خودش را بازاعمال کرده و تصمیم گرفته معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید نکند و از تمدید کامل معافیت‌های مربوط به پروژه‌های منع اشاعه در چارچوب این توافق خودداری کند. این اقدامات با اهداف مشخص‌شده در توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عمیقاً از گام‌های نگران‌کننده‌ای که ایران در ماه‌های اخیر برای کاستن از تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق برداشته نگران هستیم. عمیقاً از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر این گام‌ها را به عقب برگرداند و از برداشتن گام‌های تنش‌آمیز بیشتر خودداری کند.»

کشورهای اروپایی، بی‌توجه به ناکارآمدی ساز و کار موسوم به «اینستکس»، از «پیشرفت‌های اخیر» صورت گرفته در چارچوب این ساز و کار استقبال کرده‌اند. 

آنها ادعا کرده‌اند: «ما پیشرفت‌های اخیر در عملیاتی‌سازی کردن اینستکس به منظور تسهیل تجارت مشروع با ایران و تصمیم اتخاذشده از سوی ۶ کشور اروپایی برای سهام‌دار شدن در آن و ملحق شدن به سه عضو بنیان‌گذار این ساز و کار را به رسمیت می‌شناسیم.»

کشورهای اروپایی در بند پایانی این بیانیه، به تکرار ادعاها درباره فعالیت‌های موشکی ایران پرداخته و از آن ابراز نگرانی کرده‌اند: «ما شدیداً درباره یافته‌های دبیر کل سازمان ملل در خصوص فعالیت‌هایی از ایران که با ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگارند نگرانیم. این مسئله، ادامه فعالیت‌های موشک بالیستیک ایران از جمله آزمایش و پرتاب این موشک‌ها را شامل می‌شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.