تقویت روابط اقتصادی، گره گشایی از برجام، اجرای تعهدات همه جوانب ذی ربط در قبال توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی، امنیت کشتیرانی در منطقه، اعزام نظامیان ژاپن موسوم به خاورمیانه و تقویت روابط تجاری طرفین از جمله اهم مسایلی است که رییس جمهوری اسلامی ایران در این سفر پیگیری می کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است تا ساعتی دیگر با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن دیدار کند، یکی از اهداف این دیدار طبق اعلان رسمی دولت ژاپن، کاستن از تنش ها بر سر توافق هسته ای بین ایران و آمریکا است.

برای ایران حفظ و گسترش روابط اقتصادی با ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از محورهای مورد علاقه طرف ایرانی در مذاکرات است همزمان ژاپن در تلاش است تا با میانجیگری بین ایران و آمریکا به کاهش تنش ها بین دو کشور مساعدت کرده و باعث تثبیت صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه شود.

بر اساس همین هدفگذاری است که ژاپن بارها به خواست آمریکا برای ملحق شدن به ائتلاف کشتیرانی آن کشور در تنگه هرمز پاسخ منفی داده است و در عوض قصد دارد نیروهایش را به همراه یک ناو و هواپیمای گشتی به آبهای مجاور اعزام کند.

کابینه ژاپن یک هفته دیگر رسما این برنامه اعزام نیرو را مورد بررسی و تصویب قرار خواهد داد و انتظار می رود که آبه در جریان این ملاقات و با استفاده از این فرصت،  موضوع را به طور مشروح برای روحانی تبیین کند.

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به عنوان رهبر دومین اقتصاد دنیا نه تنها با آمریکا اتحاد قوی تری برقرار کرده است بلکه دارای روابط دوستانه بسیار خوب و محکمی با تهران است و بارها با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرده و این ملاقات ها باعث استحکام مناسبات دوستانه دو کشور در سال های اخیر شده است.

آبه اولین نخست وزیر ژاپن است که در سال جاری برای نخستین بار از سال ۱۹۷۸ میلادی به ایران سفر کرد حسن روحانی هم اولین رییس جمهوری ایران است که از سال ۲۰۰۰ میلادی به ژاپن سفر می کند.

رییس جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به ژاپن در اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹ در مالزی شرکت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.