رویترز گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» با شرکت مجدد پاکستان در برنامه آموزشی و تمرین نظامی آمریکا موافقت کرده است.

در واقع، تصمیم واشنگتن برای شرکت دوباره اسلام آباد در برنامه آموزشی و تمرین نظامی بین المللی آمریکا (IMET)- که بیش از یک دهه یکی از ارکان روابط نظامی آمریکا و پاکستان بوده است- نشاندهنده بهبود روابط میان دو کشور است.

لازم به ذکر است که وزارت خارجه آمریکا برنامه مذکور را مدیریت می‌کند. این برنامه بخش کوچکی از برنامه‌های اعطای کمک امنیتی آمریکا به پاکستان با ارزشی بالغ بر حدود دو میلیارد دلار است که در پی دستور ناگهانی دولت ترامپ در ژانویه ۲۰۱۸ به حالت تعلیق درآمد.

پس از حمله یک گروه افراطی مستقر در پاکستان طی سال جاری و کشته شدن دست کم ۴۰ نیروی شبه نظامی هند در این حمله، مقام‌های آمریکا از اسلام آباد خواستند تا علیه شبه نظامیانی که در خاک پاکستان دست به عملیات می‌زنند، «اقدامی پایدار و غیرقابل تغییر» انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک رایانامه اعلام کرد که تصمیم سال ۲۰۱۸ ترامپ مبنی بر تعلیق کمک امنیتی به پاکستان «برای برنامه‌هایی که از منافع حیاتی و امنیت ملی و آمریکا حمایت می‌کند، استثناهای محدودی» قائل می‌شود.

وی در ادامه افزود که تصمیم کاخ سفید برای ازسرگیری شرکت پاکستان در برنامه مزبور، «یک چنین استثنایی» بشمار می‌رود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این برنامه «فرصتی را برای افزایش همکاری دوجانبه میان دو کشور بر سر اولویتهای مشترک فراهم می کند» و اینکه «آمریکا خواهان آن است که از طریق اقدام‌های ملموسی که ثبات و امنیت منطقه‌ای را ارتقا می‌دهد، بر اساس این شالوده فعالیت کند».

یک مقام دیگر دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت که پاکستان در حال انتخاب مأمورانی برای اعزام به آمریکا است.

گفتنی است که شروع مجدد این برنامه مشروط به تصویب در کنگره آمریکا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.