حجت الاسلام حسن روحانی بعد از سفر خود به مالزی قرار است راهی توکیو شود. هیئتی اقتصادی - سیاسی او را در این سفر همراهی می‌کنند. پیش‌بینی‌های زیادی در خصوص این سفر انجام شده که از جمله دلایل وصول بدهی میلیاردی و رایزنی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران  عنوان شده است.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای آورده است که سفر روحانی روز‌های ۲۰ و ۲۱ دسامبر (۲۹ و ۳۰ آذر ۱۳۹۸) انجام می‌شود. این بیانیه تصریح کرده است در طول اقامت «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در توکیو، نشست سران ژاپن و ایران برگزار خواهد شد.

اعلام معافیت ژاپن از تحریم نفتی علیه ایران، ایجاد یک کانال مالی بین تهران و توکیو و آزادسازی دست‌کم ۱.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی ایران ناشی از صادرات قبلی نفت به ژاپن، سه احتمالی است که انتظار می‌رود در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به توکیو شاهد آن باشیم.

بحث درباره مذاکره با آمریکا یکی از احتمال‌ها به شمار می‌رود و این درحالی است که علی ربیعی سخنگوی دولت طی چند روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به حواشی این سفر در خصوص مذاکره با آمریکایی‌ها، گفته بود: سفر رئیس جمهور به ژاپن ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد، معمولاً دوستان ژاپنی حامل پیام‌ها و ابتکار عمل‌هایی هستند که ما بررسی می‌کنیم؛ همچنین وزرای بخش اقتصاد، صنعت و بانکی ما در سفر به ژاپن همراه رئیس جمهور خواهند بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.