به گزارش خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، "رجب طیب اردوغان" در سخنرانی خود در افتتاحیه این اجلاس افزود: هر چقدر بخواهید ما را ساکت کنید، باز می گوییم: فلسطین، آراکان (‌بنگلادش) ، لیبی، سومالی و سوریه و هرچه فشار بر ما بیشتر شود، با صدای بلندتر خواهیم گفت: دنیا بزرگ تر از ۵ کشور عضو دایم شورای امنیت است.

وی با اشاره به اتهام هایی که علیه کشورش مطرح می شود، تاکید کرد: تمام راه را آزموده اند و با افترا، کودتا، تروریسم اقتصادی تلاش کرده اند ترکیه را ساکت کنند اما ما تسلیم هیچ یک از آن ها نشدیم.

اردوغان ادامه داد: بزرگترین مشکل جهان اسلام، نقص در اجرای تصمیم ها است و گرنه جهان اسلام ضعیف نیست و مسلمانان از لحاظ امکانات، تعداد و موقعیت جغرافیایی شرایطی برابر و حتی بهتر از کشورهای دیگر دارند.

رییس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: ما نخست باید مشکل را در خودمان بیابیم چرا که با وجود تمام امکانات، نفت و منابع طبیعی، بسیاری از مسلمانان همچنان از گرسنگی، فقر و جهل رنج می برند.

وی ادامه داد: کشورهای اسلامی ۵۹ درصد از منابع نفت و ۵۸ درصد از منابع  گاز طبیعی را در دست دارند اما با این حال ۳۵۰میلیون نفر از برادران ما برای زنده ماندن می جنگند.

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد: ۹۴ درصد از کشته شدگان درگیری های کنونی در دنیا از مسلمانان هستند و یک سوم اسلحه های خریداری شده، سمت خاورمیانه روانه می شود و این نشان می دهد در حالی که مسلمانان به دلایل ناچیز بین خود درگیر هستند و منابع خود را به جای آموزش، بهداشت، تحقیق و توسعه صرف اسلحه می کنند، فروشندگان سلاح غربی ثروتمندتر می شوند.

 وی ادامه داد: اما به جای صحبت از مشکلاتمان باید بر پیشنهادها برای حل آن ها تمرکز کنیم و تمام امکانات خود را به کار گیریم و اولویت را به طرح هایی دهیم که نقص هایمان را برطرف می کند و باید اقدامات مهمی از جمله تجارت با ارز ملی، سرمایه گذاری و احیای بنیاد زکات و جلوگیری از اسراف و همچنین گام هایی در زمینه محیط زیست، بهداشت، آموزش و گردشگری انجام گیرد.

اجلاس سران کشورهای اسلامی (کوآلالامپور ۲۰۱۹) صبح پنجشنبه به وقت محلی با حضور حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن از شخصیت ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی شهر کوالالامپور پایتخت مالزی آغاز شد.

کشورهای ایران، قطر و ترکیه و بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی از این اجلاس استقبال کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.