بیژن زنگنه در حاشیه نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» در محل پژوهشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های آمریکا برای اعمال نفوذ در بازار جهانی نفت گفت: من هیچ شکی ندارم که یکی از دلایل آمریکا برای تحریم ایران و ونزوئلا، فراهم کردن بازار برای نفت شیل خودش، آن هم با قیمت‌هایی است که سرمایه‌گذاری را توجیه کند.

زنگنه افزود: آمریکا در دو سال پیاپی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، هر سال ۱.۵ میلیون بشکه به تولید خود اضافه کرد که با قیمت‌های بالای ۶۰ دلار فروخت و بدون زحمت هم توانست با خارج کردن ایران و ونزوئلا، بازار را در اختیار داشته باشد، بنابراین این موضوع تنها سیاسی نبود، بلکه قضیه اقتصادی هم بود که پوششی سیاسی به خود گرفت و با زور و گردن‌کلفتی آن را اعمال کردند.

کار بزرگی در بخش پایین‌دست نفت انجام شده است

وزیر نفت به این پرسش که «به نظر می‌رسد ایران سهم خود را در بازار نفت از دست داده است و بازگشت به بازار در گرو این است که تنوع‌بخشی کنیم، اما فناوری لازم را در اختیار نداریم چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده شده است؟» پاسخ داد: یک بحث تولید محصولات پایین‌دستی است. این موضوع همیشه در دستور ما بوده و  در آن موفق هم بودیم، گرچه در ایران بعضی وقت‌ها هر کاری انجام دهیم می‌گویند کم است، اما کار بزرگی در پتروشیمی و پالایش انجام شده است.

زنگنه افزود: سال گذشته ۵.۸ میلیارد دلار خوراک به شرکت‌های پایین‌دستی پتروشیمی فروخته شده است. کدام صنعتی در کشور داریم که ۵.۸ میلیارد دلار خوراک به بخش پایین‌دستی فروخته باشد؟! همچنین پالایشگاه‌ها ۵.۵ میلیارد دلار به صنایع پایین‌دستی خوراک فروختند.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت در کشور بسیار فعال است، درباره بازپس‌گیری سهم ایران در بازار نفت تصریح کرد: تحریم‌ها برداشته شود ما و همکارانمان بلدیم چگونه دوباره بازار نفت را به‌دست بیاوریم، ما بلدیم چگونه از پس قلدربازی‌های که برخی تولیدکنندگان علیه ما می‌کنند، بر آییم. ملت ایران می‌تواند، هیچ نگران نباشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.