منصور درجاتی مدیرکل بحران استان تهران درباره منشاء بوی نامطبوع در تهران گفت: کانون‌های محتمل و همچنین راه‌های انتشار را نیز شناسایی کرده‌ایم. ۴ کانون شناسایی شده‌اند که احتمال دارد منشاء بو در تهران باشند.

وی ادامه داد: پالایشگاه، گاوداری‌های سنگین، کامیون‌های فاضلاب‌کش و هواکش‌های فاضلاب و مخزن دپوی زباله آرادکوه از مکان‌هایی است که به‌عنوان کانون‌های احتمالی بو شناسایی شده‌اند.

مدیرکل بحران استان تهران خاطرنشان کرد: این نقاط کانون‌های متراکم بو هستند و ما در حال بررسی هستیم که این بو در کدام مناطق بیشتر احساس شده و همچنین دنبال این هستیم که وزش باد در این مناطق در چه جهتی بوده و راه‌های انتشار بو چه چیزی است همچنین در حال بررسی هستیم که این بو در روزهای آلوده بیشتر منتشر می‌شود یا در روزهای مرطوب یا آفتابی؟

مدیرکل بحران استان تهران در پاسخ به این سوال که وقتی هوا دارای آلودگی بیشتر است بو بیشتر احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا ربطی به انتشار بیشتر این بو ندارد و منشاء بو موارد دیگری است و زمانی که درباره آن به قطعیت برسیم منشاء‌ بو را اعلام خواهیم کرد.

درجاتی با اشاره به برگزاری تشکیل کارگروهی درخصوص شناسایی منشاء بو در استانداری تهران گفت: استاندار تهران اعلام کرده‌اند که تا ظرف یک هفته آینده منشاء این بو را مشخص خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: ما دستگاهی که برای سنجش بو باشد نداریم اما در نقاطی که کانون بوده و بو بیشتر متراکم است نمونه‌برداری صورت گرفته اما آنقدر گازهای تشکیل‌دهنده زیاد نبوده که بتوانیم آن را تفکیک کنیم. ما با توجه به تماس‌های مردمی که گرفته شده توانسته‌ایم یک دیاگرام جغرافیایی تنظیم کنیم.

مدیر کل بحران استان تهران درباره جغرافیای انتشار این بو نیز تصریح کرد: در دوره پیش بوی نامطبوع بیشتر در مناطق ۱،۲،۳، ۹،۱،۱۱،۱۲ و منطقه ۲۲ احساس شده است اما در این دوره در دو الی سه منطقه بیشتر گزارش نشده است.

درجاتی با بیان اینکه گفته شده دی‌اکسید گوگرد در منطقه شهرری بالا بوده، گفت: این هم نوعی اظهارنظر است و ما نباید فقط یک کانون را در نظر بگیریم و دیگر کانون‌ها را فراموش کنیم بلکه باید جامع‌تر ببینیم و در فرصت اعلام شده بتوانیم منشاء بو را شناسایی و اعلام کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.