گروهی از موسیقی شناسان و برنامه ریزان کامپیوتری تلاش می کنند تا با استفاده از هوش مصنوعی سمفونی دهم لودویگ فان بتهوون، آهنگ‌ساز آلمانی را تکمیل کنند. لودویگ فان بتهوون هنگام مرگ در سال ۱۸۲۷ نت‌هایی از سمفونی شماره ۱۰ خود را در دفترچه نت‌های موسیقی خود نوشته بود.

قرار است نسخه تکمیل شده این سمفونی سال آینده در شهر بن، زادگاه لودویگ فان بتهوون توسط یک ارکستر سمفونی اجرا شود. طرح تکمیل و اجرای سمفونی شماره ۱۰ لودویگ فان بتهوون از جمله رویدادهایی است که به مناسبت ۲۵۰ امین سالگرد تولد این آهنگ‌ساز مشهور برگزار می‌شود.

نامه‌های به جا مانده از آخرین سال های حیات لودویگ فان بتهوون نشان می دهد که این آهنگ‌ساز آلمانی در حال کار بر روی سمفونی دهم خود بوده است.

بسیاری معتقدند سمفونی شماره ۹ لودویگ فان بتهوون که در زمان خود انقلابی در آهنگ‌سازی محسوب می‌شد بهترین اثر این آهنگساز است.

طرح تکمیل سمفونی دهم لودویگ فان بتهوون با حمایت مالی دویچه تلکوم، شرکت مخابراتی آلمانی اجرا خواهد شد. قرار است در طرح تکمیل این سمفونی نیمه کاره علاوه بر نت‌های به جا مانده از لودویگ فان بتهوون از دیگر آثار او و همچنین قطعات آهنگسازانی که الهام‌بخش وی بودند استفاده شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.