علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان و مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه در حاشیه مجمع عمومی مجالس آسیایی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه در این دیدار با اشاره به اشتراکات موجود میان ایران و ترکیه اظهار داشت: خوشحالی، امنیت و آرامش مردم ایران، خوشحالی، امنیت و آرامش ما محسوب می‌شود، روابط بین ایران و ترکیه صرفاً بین دولت‌ها نیست بلکه ملت‌ها نیز روابط خوبی دارند، همچنین روابط بین مجالس از سطح خوبی برخوردار است.

رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه تأکید کرد: دنیا و منطقه در حال گذار از دوران سختی است و مسائل بسیاری ما را تهدید می‌کند که مجبور هستیم در مقابل آنها ایستادگی کنیم و سیاست‌گذاری داشته باشیم؛ به همین خاطر ایران و ترکیه باید در هر حال رایزنی و گفت‌وگو داشته باشند.

شنتوپ گفت: پیشاپیش انتخابات مجلس ایران را تبریک می‌گویم و امیدوارم این انتخابات به خیر و خوشی برگزار شود.

وی با بیان اینکه ترکیه در قبال تحریم‌های آمریکا همیشه از ایران حمایت کرده و به حمایت خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: همواره مواضع خود را در قبال تحریم‌های آمریکا اعلام کرده‌ایم.

رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه با اشاره به روابط اقتصادی بین دو کشور گفت: با وجود مشکلات اقتصادی کارفرمایان و سرمایه‌گذاران ترک را برای حضور در ایران تشویق می‌کنیم اما از مقامات ایران تقاضا داریم مشکلات اداری که پیش روی سرمایه‌گذاران ترک وجود دارد را حل کنند.

شنتوپ ادامه داد: در مدت ۸ سال حضور مهاجرین سوری در ترکیه ۴۰ میلیارد دلار هزینه آموزش، بهداشت و امنیت آنها در ترکیه شده است و اکنون یک میلیون مهاجر سوری در سن آموزش قرار دارند. ما می خواهیم برادران سوری در کمترین زمان به خاک خود برگردند و برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد باید محیطی توأم با صلح و آرامش در سوریه فراهم شود.

وی با بیان اینکه سال‌هاست می‌دانیم برنامه‌هایی برای طراحی دوباره منطقه و خاورمیانه دارند، اظهار داشت: آمریکا نمی‌خواهد کشورهای قدرتمندی که برای اسرائیل تهدیدی خلق می‌کنند در منطقه بمانند از این رو عراق را خنثی و تکه تکه کرد، سوریه هم دیگر شکل تهدید ندارد، عربستان و مصر را هم اهلی کرد و اکنون هدف ایران است که اگر ایران تأثیرش را از دست بدهد نوبت به ترکیه می‌رسد.

وی گفت: با وجود اینکه ممکن است در برخی مسائل دیدگاه متفاوتی داشته باشیم که طبیعی است، اما اشتراکات زیادی داریم، ما باور داریم در شرایطی که دنیا به سمت نظم جدیدی می‌رود، ایران، ترکیه و کشورهای اسلامی باید در کنار هم قرار گیرند و به آن سمت حرکت کنند.

آمریکا و متحدانش، دزدان بین المللی هستند

علی لاریجانی در ادامه این نشست گفت: تلاش‌های آمریکا و کشورهای غربی این است که اجازه ندهند کشورهای مهم نقش سازنده‌ای داشته باشند. آنها هنوز ذهنیت قرون وسطایی دارند و می‌خواهند منابع کشورها را چپاول کنند. ترامپ اگر خوبی داشته باشد این است که آن چه در ذاتش است را به زبان می‌آورد و می‌گوید برای نفت به منطقه آمده است.

رئیس مجلس کشورمان ادامه داد: آنها در واقع دزدان بین‌المللی هستند  و با کشورهای مستقل مانند ایران و ترکیه مخالفند.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه نقش مهمی ایفا می‌کند، بیان داشت: هدف‌گیری غربی‌ها دو کشور مهم منطقه است، بنابراین باید ایران و ترکیه باید نهایت همکاری را داشته باشند.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ گفت: برای این توافق مذاکره طولانی شکل گرفت و طرفین به توافق رسیدند و تعهداتی را پذیرفتند اما آمریکا بعد از ترامپ زیرِ میز توافق زد، این کار ناجوانمردانه و غیر حقوقی بود.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها هم در این بین کاری نکردند البته برخی کشورهای مهم از جمله ترکیه همکاری‌هایی داشتند.

لاریجانی با اشاره به فراهم بودن زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران ترک در ایران گفت: مشکل برخی شرکت‌های شما را پیگیری می‌کنیم، در عین حال در ایران پروژه‌های خوبی وجود دارد که شرکت‌های شما می‌توانند عهده دار آن شوند.

وی عنوان کرد: می‌دانیم برخی مواضع مستقل شما باعث رفتارهایی شده است، ما کنار شما هستیم و برخی دغدغه‌های شما در صحنه منطقه را ما نیز داریم و اعتقاد داریم ایران و ترکیه می‌توانند امنیت پایدار منطقه را فراهم کنند، این ظرفیت در هر دو کشور وجود دارد  و نمونه آن همکاری ایران، ترکیه و روسیه در آستانه، درباره سوریه است.

لاریجانی بیان داشت: مهم این است که در زمینه های مهم، دو کشور به هم نزدیک شوند.

وی تأکید کرد: ما با هر رفتار تروریستی از هر سنخی مخالفیم و تردید نکنید در زمینه مبارزه با تروریسم جدی هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه نقش ترکیه در منطقه و حل مسئله سوریه مهم است، اظهار داشت: همکاری ما در آستانه بسیاری از مسائل را عوض کرد. نباید در گذشته ماند، ترکیه می‌تواند نقش مثبتی در صحنه سوریه داشته باشد. البته راه‌های دیگری در رابطه با سوریه وجود دارد که می‌توانست مواضع سازنده‌تری داشته باشد.

رئیس مجلس کشورمان با اشاره به اینکه ایران نیز درگیر مهاجرت‌های غیرقانونی از سوی افغانستان است، گفت: باید تلاش کنیم این مهاجرت‌ها قاعده‌مند شود، باید وزارت کشور ایران و ترکیه روی این مسئله کار کنند، ما آمادگی این همکاری را داریم و با وزیر کشور برای همکاری گسترده‌تر صحبت می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.