رضا سلیمان نوری، مدیرعامل انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان، خبر درگذشت کهنسال‌ترین نوازنده دوتار شمال خراسان را اعلام کرد.

سلیمان نوری گفت: «استاد رمضان سلمانی بردری، دوتار نواز و یکی از گنجینه‌های موسیقی شمال خراسان روز گذشته (پنجشنبه ۲۱آذر) به دیار باقی شتافت و امروز پس از تشییع پیکر در باغ بهشت قوچان به خاک سپرده شد.

او افزود: «آن مرحوم ۵ آذر ۱۳۰۷ خورشیدی در روستای برد در ۵ کیلو متری جنوب غربی باجگیران خراسان رضوی به دنیا آمد. پدرش استاد محمدحسین بردری از نوازندگان چیره دست دوتار بوده و نسب مادرش مریم به روستای باغان شیروان می رسد. او دارای ۳ فرزند دختر و ۳ فرزند پسر بود.»

این فعال میراث فرهنگی خراسان ادامه داد: «استاد رمضان سلمانی از شاگردان برجسته دوتارنواز نامی و بخشی کامل اوایل قرن معاصر خراسان مرحوم رحیم خان بخشی بود و بیش از ۸۰سال سابقه دوتارنوازی و مقام نوازی داشت و در بین نوازندگان خراسان بیش از همه سنت های استاد خود را رعایت می کرد.

سلیمان‌نوری گفت: «انگشت‌گذاری دقیق، ویبره‌های شیرین و منحصر به فرد دوتاری، روایت شفاف مقام های سازی و آوازی، پنجه های ترکیبی و ریز منحصر به فرد از ویژگی های تکنیکی این هنرمند بود. او در جشنواره‌های متعددی شرکت داشته و موفق به دریافت دیپلم افتخار و عناوین دیگر شده بود.»

مدیرعامل انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان ادامه داد: «نکته جالب درباره این هنرمند، دوتار خاص او بود که به روایت خودش بیش از ۱۴۰ سال قدمت داشت. او در جایی در مورد پیشینه این دوتار گفته بود؛ این دوتار در ابتدا متعلق به طاهر نوازنده  قوچانی ساکن کهنه اوغاز شیروان بوده که از فیروزه می‌آورد. پس از مدتی طاهر دوتار را به ۸ کیلو روغن زرد و ۸ قرآن به کربلایی نوروز آهنگر می‌فروشد و با گذر او از بردر پسر عموی من دوتار را می‌خرد و بعد به دست پدرم محمدحسین و سپس به دست من رسید.»

او افزود: «رمضان سلمانی با همه  چیره دستی‌اش در دوتارنوازی، خواننده نبود. قبل از انقلاب به همراه برادرش لاچین به استودیوی برنامه کردی در مشهد رفت و مرحوم هاشم صادقی آهنگ زیبای «اللی خانی» را که با صدای لاچین و نوازندگی رمضان اجرا شده ضبط کرد. او  بهترین خواننده‌ای که همراه نوازندگی خوانندگی می‌کرده را امام وردی ابراهیمی از بردر می‌داند و طنین کلام برادرش لاچین را بی‌مانند می‌دانست.»

سلیمان نوری خاطر نشان کرد: «نمونه اثر صوتی و تصویری استاد رمضان سلمانی در دو پرونده موسیقی ثبت شده در فهرست نمونه میراث ملموس یونسکو در کنار آثار اساتیدی چون مرحوم سمندریان و مرحوم حاج قربان سلیمانی و استاد عثمان محمدی دوست استفاده شده است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.