امید سلیمی بنی در خبر آنلاین نوشت: وکیل محمدعلی نجفی معتقد است شانس نقض رای محکومیت متهم به قتل عمد به مراتب از دوره اعتراض قبلی در دیوان عالی کشور بیشتر است. گودرزی می گوید چون کارشناسان به صورت واضح غیرارادی بودن شلیک ها و کمانه کردن گلوله در مسیر برخورد با مقتول را تایید کرده اند، احتمال زیادی وجود دارد که رای محکومیت محمدعلی نجفی به قتل عمد، مجددا در دیوان عالی کشور شکسته شود.

او البته می گوید هنوز رسما به او ابلاغ نشده که نجفی به چقدر زندان محکوم شده. اینطور که پیداست وکیل شهردار پیشین تهران دل خوشی از نحوه اطلاع رسانی و شایعاتی که این روزها درباره محکومیت ۷ سال و نیم نجفی به زندان منتشر شده است، ندارد و سربسته می گوید: این اطلاعرسانی ها، عادلانه و مطابق قانون نیست.

در ادامه گفتگوی ما با حمیدرضا گودرزی را می خوانید:

اطلاع رسانی درباره رای اخیر آقای نجفی وضعیت درستی ندارد و هر کس یک چیز می گوید. محکومیت مجدد تایید شد؟

جای تعجب دارد میزان حکم زندان آقای نجفی در سایتها آمده ولی به ما که وکیل او هستیم رای ابلاغ نشده است. طبعا این شیوه اطلاع رسانی با قانون سازگار نیست. این رای هنوز به ما ابلاغ نشده است و مندرجات ماهوی رای در اختیار ما نیست. آنچه ما به رسانه ها گفتیم این است که در سامانه ثنا که متعلق به قوه قضاییه است، به ما اعلام شده درباره اتهامات موکل ما در قتل عمد و نگهداری اسلحه حکم به محکومیت صادر شد. این موضوع چند مطلب را روشن می کند. این که دادگاه، حکم به قتل عمد مرحوم میترا استاد داده است که محل اعتراض ما است. دیگر اینکه درباب نگهداری سلاح که ما مطالب زیادی از جمله تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون قاچاق سلاح که گفته هر کس سلاحش را تسلیم کند، دو درجه تخفیف مجازات می گیرد و مجازات درجه ۶۷ به درجه ۸ تبدیل می شود و پرونده هم از وضعیت تعدد جرم خارج می شد. ولی دادگاه حکم به محکومیت موکل به دلیل نگهداری اسلحه غیرمجاز داده است. اینها در رای ماهوی روشن می شود. الان از چیزی که در سامانه ثنا نوشته شده، فقط می توان این دو موضوع را برداشت کرد.

پس این که در خبرها عنوان شده است نجفی به ۷ سال و نیم حبس محکوم شد را تایید نمی کنید؟

یک سری روزنامه ها مطالبی درباره ۶ سال یا ۷ و نیم سال حبس نوشته اند. اگر دادگاه در بحث تعدد جرم در پرونده ورود کرده باشد که به نظر اینطور می رسد، با لحاظ تخفیف، باید ۶ سال و نیم حبس برای آقای نجفی صادر شده باشد. البته حکم غیرقطعی است.

چقدر از محکومیت به حبس نجفی، قابل اجراست؟

ظاهرا در رای صادر شده که ما هنوز ندیده ایم، در باب قتل عمد، یک مجازات و در باب سلاح غیرمجاز هم یک مجازات دیگر تعیین می کند. اگر دادگاه می خواست درباره سلاح، تخفیف قانونی را اعلام کند، پرونده از تعدد جرم خارج می شد و حکم را به صورت ۳ تا ۱۰ سال حبس برای قتل عمد صادر می کرد. آقای نجفی جهات متعددی برای تخفیف در مجازات دارند، خدمات ایشان ظرف ۴۰ سال روشن است، موسسه خیریه دارد و به دانشجویان بی بضاعت و دانش آموزان عقب مانده ذهنی کمک می کند، به پلیس و دادسرا کمک به کشف واقعیت کرده، سلاح خود  را داوطلبانه به پلیس تسلیم کرده است و سایر جهات مخففه ای که اگر دادگاه به آنها توجه می کرد، مجازات متهم چیزی بین یکسال و نیم تا دو سال حبس می شد، ولی مسئله این است که مندرجات رای به ما ابلاغ نشده است.

چرا رای به شما ابلاغ نشده است؟

حتما روز شنبه آینده ابلاغ می شود. در سامانه قوه قضاییه، ابتدا ابلاغ جدید درج می شود و پس از آن، حکم را می توان مشاهدده کرد. من به دفتر دادگاه مراجعه کردم و آنها هم گفتند هنوز به ما هم ابلاغ نشده است.

دیوان عالی کشور محکومیت قتل عمد را ایراد گرفته و نقض کرده بود. الان دادگاه کیفری یک، رای خود را در قتل عمد بودن را مجددا تایید کرده است. آیا با اعتراض شما، مجددا پرونده در دیوان عالی کشور بررسی کامل می شود؟

دیوان عالی کشور در اعتراض قبلی ما در پرونده، ایراد نقص تحقیقات گرفت و رای را نقض کرد و پرونده را به کارشناسی ارجاع داد. پرونده را به دادگاه اعاده کرد تا کارشناسی شود و دوباره دادگاه رسیدگی کرده و رای دهد. الان ما به این رای قطعا اعتراض می کنیم چون به طور یقین قتل مرحوم استاد را شبه عمد می دانیم. ادله زیادی هم ارائه کردیم و کارشناسان هم نظرشان به غیرعمد دلالت دارد. دیوان عالی کشور مجددا نظرات ما و کارشناسان را دوباره بررسی کرده و نظر می دهد. اگر دیوان دوباره رای دادگاه را نقض کند، دیگر پرونده به این شعبه اعاده نمی شود، بلکه به شعبه هم عرض دیگری در دادگاه کیفری یک می رود.

شانس پذیرفتن اعتراض شما در دیوان عالی کشور چقدر است؟

من رای قبلی دیوان عالی کشور را که می بینیم، صراحتا نوشته است کمانه کردن گلوله و اصابت به بدن، در هر صورت، قتل غیرعمد خواهد بود. این حکم در رای کاملا مشخص است. اگر بگوییم گلوله به دست خورده، تغییر مسیر داده و کمانه کرده و به صورت غیرمستقیم با زاویه به سینه مقتول هم خورده است، باز هم کمانه کرده و قتل غیرعمد خواهد بود. هیچ فرقی ندارد گلوله به دیوار بخورد و کمانه کند یا به دست بخورد و کمانه کند. مهم این است که کسی که سلاح در دست داشته است قادر به پیش‌بینی مسیر گلوله نبوده است. هر سه کارشناس هم تایید کرده اند اصلا آقای نجفی اراده ای بر شلیک ها نداشته و شلیک های ایشان کاملا غیرارادی بوده است. نظر کارشناسان به صورت واضح در دادگاه اعلام و صورتجلسه شده که ضارب، اراده به شلیک به مقتول نداشته است. لازمه قتل عمد، اراده قاتل یعنی سوءنیت است. وقتی اراده وجود نداشته باشد و غیرارادی باشد، قتل شبه عمد مسلم است. به این دلیل، شانس ما برای نقض رای از دفعه قبل بیشتر است. منتهی اجازه بدهید شنبه رای به ما ابلاغ شود تا مطالب را به صورت مفصل اعلام کنیم. شایعات بر حبس های داده شده است، ولی بهتر است ما رای را ببینیم و تحلیل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.