«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (جمعه) در واکنش به آزمایش اخیر موشک بالستیک توسط ایالات متحده، گفت واشنگتن از مدت‌ها قبل به دنبال خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) بوده است.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» پسکوف طی نشست خبری در کرملین، با بیان اینکه موشک آزمایش شده روز گذشته، طبق معاهده INF ممنوع بوده، توضیح داد: «آزمایش آن موشک بالستیک، تایید آشکاری بود بر اینکه معاهده INF ابتدا با اقدام آمریکا فرو پاشید».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پیروزی حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» در انتخابات انگلیس پرداخته و گفت شک دارند که این پیروزی منجر به روابط خوب با روسیه شود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه نیز امروز از آزمایش موشکی بالستیک زمین‌پایه و متعارف در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کالیفرنیا ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر یرماکوف» رئیس بخش کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه در وزارت خارجه روسیه گفت: «این [آزمایش] ما را نگران کرد. ما قطعا این موضوع را تحت بررسی قرار می‌دهیم».

یرماکوف با اشاره به خروج آمریکا از معاهده INF گفت، واشنگتن خودش را برای انجام این آزمایش محق می‌دانست زیرا از آن توافق خارج شده است.

خبرنگار شبکه «سی‌. ان‌. ان» شامگاه گذشته به نقل از وزارت دفاع آمریکا نوشت که پنتاگون تقریباً ساعت ۰۸:۳۰ صبح پنجشنبه به وقت محلی (۲۰:۰۰ به وقت تهران) یک فروند موشک‌ زمین‌پایه و متعارف را آزمایش کرده است. پنتاگون گفته در حال ارزیابی نتایج این آزمایش است. 

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF، در یازدهم مرداد رسما از آن خارج شدند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.