یک منبع نزدیک به گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» در إدلب ادعا کرد که پس از پایان عملیات قتل البغدادی بچه‌هایی را که آمریکایی‌ها نزد یک خانواده سوری در روستای «باریشا» گذاشتند، فرزندان البغدادی هستند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، آمریکایی‌ها آن زمان از کشته شدن سه نفر از بچه‌های البغدادی خبر دادند و گفتند آنها در حین انفجار کمربند انفجاری البغدادی کنارش بودند، اما آمریکایی‌ها همچنین گفتند که تعدادی از کودکانی را که پس از عملیات زنده ماندند بدون اینکه هویت آنها را مشخص کنند رها کردند و به یک «طرف سومی» سپردند تا از آنها نگهداری کنند و منظور آنها یک خانواده سوری است که نزدیک منزل البغدادی در شهرک مرزی باریشا سکونت دارد.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه از جزئیات تحقیقات انجام شده توسط گروه «تحریر الشام»(ائتلافی که جبهه النصره رکن اصلی آن است) پس از عملیات هلی برن آمریکایی‌ها در روستای باریشا برای ترور البغدادی گفت: تیم تحقیق وقتی عکس البغدادی را به بچه‌ها نشان دادند آنها گفتند که او پدرشان است. این کودکان همچنین بازجویان تحریر الشام را به منزل دیگری متعلق به خواهر زن البغدادی بردند و گفتند که آنجا منزل خاله‌شان است.

پس از پایان تحقیقات، تحریر الشام دو نفر از آن کودکان را به یک خانواده از خانواده‌های داعش که در ادلب آواره هستند، سپرد.

«ابواحمد» یک مسئول روابط عمومی تحریر الشام هم اخیرا در گفت‌وگو با فعالان محلی که با آنها در ادلب ملاقات کرده بود همین اطلاعات را دریافت کرد.

بنا به داده‌های تحریر الشام، البغدادی نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۲ با «حجی بکر» و تعدادی از فرماندهان داعش به باریشا در مرز سوریه با ترکیه آمده بود و آخرین بار هم تحت حفاظت هسته‌های سری داعش در ادلب به سرکردگی یک مقام سابق حراس الدین موسوم به ابوالبراء الحلبی به باریشا رفته بود.(گفته می‌شود ابو البراء هم هنگام عملیات آمریکا در کوه‌های روستای باریشا به همراه همسر و پنج فرزندش کشته شده است.)

هسته‌های داعش تحت پیگرد بی وقفه تحریر الشام در ادلب هستند و پیشتر هم درگیری‌های مسلحانه‌ای بین دو طرف صورت گرفته بود. اگرچه حراس الدین همیشه به دنبال حل و فصل اختلافات میان جبهة النصره و داعش بود.

نشریه «نیوزویک» بامداد روز ششم آبان ماه به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داد و نوشت که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که البغدادی در این حمله کشته شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عصر آن روز خبر کشته شدن سرکرده داعش در سوریه را به‌طور رسمی تایید کرد.

وی درباره جزئیات کشته شدن البغدادی گفت: «او پس از فرار وارد انتهای یک تونل شد و با فریاد و فغان کشته شد. یازده کودک خردسال از خانه او [محل اختفا] بدون جراحتی خارج شدند.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «البغدادی با سه کودکش به انتهای تونل رسید و سگ‌های ما او را دنبال می‌کردند. در نهایت جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و همراه سه کودک کشته شد. بدن او بر اثر انفجار تکه تکه شد. بر اثر انفجار تونل فرو ریخت. نیروهای آمریکا برای اینکه به بقایای جسد وی دسترسی پیدا کنند باید آوارها را کنار می‌زدند. آزمایش دی‌ان‌ای و شناسایی در محل انجام و نمونه‌های بیشتر نیز منتقل شد.»

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هیچگونه اطلاعات موثقی درباره عملیاتی ادعایی ارتش آمریکا در حمله به محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه در اختیار ندارد.

رئیس جمهور سوریه هم اخیرا درمورد کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش گفت: هر گاه این سوال از من پرسیده می‌شود، خنده ام می‌گیرد.

وی یادآور شد: مهمترین چیز این است که آیا ابوبکر البغدادی واقعا کشته شده و این که آیا این کمدی زیبا که آمریکایی ها به اجرا گذاشتند، واقعا اتفاق افتاده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.