سید اسماعیل موسوی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری، نخستین انتخابات پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری است، افزود: ستاد انتخابات کشور را از اردیبهشت امسال، تشکیل و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری آن را انجام دادیم و از دهم آذر نام نویسی از داوطلبان را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ۱۶ آذر پایان یافت، ادامه داد: از ۲۰۸ حوزه ۲۹۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

موسوی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۱۵۱ نفر برای نام نویسی به ستاد انتخابات وزارت کشور و فرمانداری ها مراجعه کردند، اضافه کرد: از این تعداد، نام نویسی ۱۶ هزار و ۲۴ نفر، نهایی و نام نویسی ۱۲۸ نفر به علت نقص مدارک و علت های دیگر، نهایی نشد.

او افزود: این رقم حدود ۳۲ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش دارد.

موسوی اضافه کرد: در روز آخر مهلت نام نویسی داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حدود ۵ هزار و ۹۰۰ نفر نام نویسی کردند که معادل کل نام نویسی های دوره نهم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ۱۲ درصد نام نویسی شدگان را بانوان تشکیل می دهند، گفت: این رقم نسبت به دوره قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش دارد.

موسوی افزود: ۸۸ درصد نام نویسی شدگان را هم آقایان تشکیل می دهند که این رقم در مقایسه با دوره قبل، ۳۲ درصد افزایش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: سن ۳۶ درصد از داوطلبان کمتر از ۴۰ سال است که نشان از علاقه جوان ترها برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی است.

موسوی با بیان اینکه ۲۶ درصد از داوطلبان، ایثارگر هستند، افزود: جوانترین داوطلبان، ۳۰ سال و پیرترین آن ها ۷۵ سال سن دارند که این اعداد طبق قانون، حداقل و حداکثر سن مجاز برای نام نویسی مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای هر داوطلب، ۴ استعلام از مراجع چهارگانه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال داریم یعنی با توجه به تعداد ثبت نام شدگان، بیش از ۶۴ هزار استعلام داشتیم.

او ادامه داد: تا پایان روز ۲۱ آذر آخرین فرصت دریافت پاسخ استعلام ها از مراجع بود و بلافاصله این پاسخ ها را در اختیار هیئت های اجرایی حوزه های انتخابیه قرار می دهیم که این هیئت ها بررسی صلاحیت داوطلبان را آغاز کردند و برای این منظور تا ۲۶ آذر فرصت دارند.

موسوی افزود:‌ کسانی که صلاحیت آن ها رد می شود، به صورت مکتوب علت این موضوع به آن ها اعلام می شود ضمن این که حق شکایت برای آنها محفوظ است.

وی گفت: ماده ۲۵ قانون انتخابات مقرر می دارد که وزارت کشور مامور اجرای این قانون و مسئول حُسن جریان انتخابات است.

موسوی اضافه کرد: همزمان با تشکیل ستاد انتخابات، هیئت بازرسی انتخابات به دستور وزارت کشور تشکیل شد که یکی از وظایف آن ها رصد فعالیت های داوطلبان احتمالی و تبلیغات انتخاباتی است.

اصلاح قانون انتخابات به عمر مجلس دهم هم قد نداد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط داوطلبان نمایندگی مجلس را برشمرده است، گفت: در حدود ۹ ماه گذشته، دولت لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارائه کرد که در آن شرایط جدیدی برای داوطلبی نمایندگی مجلس ذکر شده است.

محمد جواد کولیوند با بیان برخی از جزئیات این لایحه افزود: این لایحه در دستور کار مجلس است اما به عمر مجلس فعلی، قد نمی دهد و بررسی آن در مجلس بعدی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، شوراها و خبرگان تا پیش از این طرحی برای شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی نداشتیم، اضافه کرد: برای نخستین بار در کمیسیون داخلی کشور و شوراها، پس از بررسی هایی که انجام شد، فصلی به نام شفافیت مالی آورده شده است که موضوع آن نظارت بر منابع مالی و نحوه فعالیت انتخاباتی و هزینه های آن است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس افزود: فعلا قانونی در این باره نداریم.

نام نویسی ۳۰۱ نفر برای مجلس خبرگان رهبری

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای مجلس خبرگان رهبری تا ساعت ۱۷ پنجشنبه ۲۱ آذر، ۳۰۱ نفر نام نویسی کردند که از این تعداد ۱۴۲ نفر در استان تهران، ۵۷ نفر استان قم، ۳۷ نفر استان فارس، ۲۹ نفر خراسان رضوی و ۳۶ نفر در خراسان شمالی نام نویسی کردند.

موسوی در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: در ۲۲ بهمن امسال نظر نهایی شواری نگهبان پس از بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به عنوان نامزدهای تایید شده و نهایی به ستاد انتخابات کشور اعلام می شود و در اختیار فرمانداری ها قرار می گیرد و در قالب آگهی منتشر می شود.

او با اشاره به تاثیرگذاری فضای مجازی اضافه کرد: در ستاد انتخابات کشور در پی طراحی و ایجاد سامانه ای بودیم که فعالیت همه نامزدهای تایید شده در حوزه های مختلف در آن جا ساماندهی و بارگذاری شود و این موضوع از تخریب ها و بی اخلاقی ها جلوگیری می کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تبلیغات زود هنگام داوطلبان نمایندگی مجلس گفت: برای نامزدها، یک هفته زمان تبلیغات رسمی وجود دارد که تبلیغات پیش از آن، غیر رسمی است.

موسوی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، فعالیت تبلیغاتی پیش هنگام نامزدها، ممنوع است، افزود: هیئت های بازرسی به صورت روزانه، اوضاع و احوال تبلیغات را رصد می کنند.

ضمانت اجرا برای شفافیت مالی نامزدهای انتخابات

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس هم در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: غالب نمایندگان مجلس، شفافیت مالی و آراء را تصویب کردند.

محمد جواد کولیوند با اشاره به اینکه ضمانت اجراهای لازم برای طرح شفافیت مالی داوطلبان نمایندگی مجلس پیش بینی شده است، افزود: اگر جرم آن فرد در دادگستری محرز شد، او باید عزل شود و هیئت نظارت هم در هر مقطعی اختیار دارد که آن فرد را رد صلاحیت کند.

وی گفت: دو فوریت طرح شفافیت مالی نمایندگان، یکشنبه یا دوشنبه در مجلس مطرح می شود و اگر رأی بیاورد در مدت ۴۸ ساعت در کمیسیون تعیین تکلیف می شود.

کولیوند افزود: با کمک وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس و شورای نگهبان، پیش بینی های دقیقی را برای فعالیت داوطلبان در فضای مجازی انجام دادیم و برخی موارد، جرم انگاری شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.