محمدرضا عارف در مراسم اختتامیه یازدهمین کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد ،ضمن قدردانی از پژوهشگران،ارائه دهندگان مقالات،  برگزار کنندکان این کنفرانس ،اعضای کمیته علمی و میزبانی دانشگاه امیرکبیر، به پیشینه انجمن فرماندهی و کنترل اشاره کرد و گفت: انجمن علمی فرماندهی و کنترل در سال ۸۴ در راستای سیاست های کلی نظام و سند چشم انداز مبتنی بر توسعه دانایی محور و بخصوص اولویت توسعه علم و فناوری در یکی از بخش های علمی فرارشته ای و کاربردی تاسیس شد.

وی ضمن برشمردن راهبردهای انجمن علمی فرماندهی و کنترل ،خاطرنشان کرد:توسعه علم  و پژوهش در دانشگاه‌ها از جمله راهبردهای اصلی این انجمن است .متاسفانه در درانشگاه های ما علم فرماندهی و کنترل ناشناخته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که بر ضرورت توسعه علم و دانش تاکید شده است ،گفت:مشارکت در اجرایی کردن علم و فناوری و توجه به تجاری سازی دانش از دیگر راهبردهای انجمن فرماندهی و کنترل است.

وی بر ضرورت بومی سازی علم فرماندهی و کنترل و رسیدن به فرماندهی و کنترل ملی تاکید کرد و گفت:تعامل با دستکاه های اجرایی و سیاست گذاری درباره اهمیت علم فرماندهی و کنترل و ضرورت اولویت دادن به این بخش با توجه به شرایط کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

عارف با اشاره به وقوع بحران های طبیعی در کشور از جمله سیل و زلزله ،تصریح کرد:کشور ما با بحران های جدی رو به رو است و در هنگام بحران به دلیل عدم هماهنگی دستگاه های مختلف خلا علم فرماندهی و کنترل را حس می کنیم. باید دستگاه های متولی را توجیه کرد که از علم فرماندهی و کنترل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش‌ها در بحث بحران ناهماهنگی دستگاه‌هاست، اضافه کرد: در بخش دفاعی هماهنگی های خوبی به وجود آمده است اما در زمان بحران تعصبات تشکیلاتی ما را گرفتار می کند و دستگاه ها به جای هم افزایی رو به روی هم قرار می گیرند و باید در این بحث به سامان برسیم.

رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران همچنین با اظهار خرسندی از جوانگرایی در شورای اجرایی دور هفتم انجمن فرماندهی و کنترل بر ضرورت اجرایی کردن برنامه های راهبردی انجمن تاکید کرد و گفت:باید در جهت گیری ها و برنامه های انجمن فرماندهی و کنترل به انقلاب صنعتی چهارم و جامعه ابر هوشمند توجه جدی شود .اگر از جامعه ابر هوشمند که اولویت آن نفی تمرکز گرایی در فناوری است غافل شویم مسیر توسعه و پیشرفت کشور با مخاطرات جدی رو به رو می شود.

وی با بیان اینکه انجمن  های علمی زمانی می توانند موفق باشند که شاخه دانشجویی در دانشگاه ها شکل داده باشند ،تاکید کرد:تجربه نشان داده است هر زمان به جوانان اعتماد کردیم و به آنها میدان داده ایم نتیجه گرفتیم .در انجمن های علمی نیز باید محوریت با جوانان باشد.

عارف بر ضرورت گسترش فعالیت های علمی در عرصه بین الملل و همکاری با دیگر کشور ها تاکید کرد و گفت:کشور ما در زمینه علم و فناوری می تواند با دیگر کشورها همکاری های خوب داشته باشد و در زمینه تعاملات بین المللی در حوزه علم و فناوری نباید محدودیتی وجود داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد که رفع مشکلات کشور در سایه جهاد علمی میسر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.