منوچهر متکی عصر روز  پنجشنبه در مراسم اختتامیه  اولین المپیاد سراسری شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی« ابتکار صلح هرمز »مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: سیاست خارجی، وظیفه پل زدن دولت - ملت با کشورهای دیگر را برعهده دارد و کشورها سعی می کنند بر اساس منافع خود در این راستا عمل می‌کنند.

وی با بیان این‌که «طرح صلح هرمز نشانگر اراده ایران برای افزایش همکاری با کشورهای منطقه است» خاطرنشان کرد: اولویت یک ایران، همکاری منطقه‌ای براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای است اما دیگران حریت و آزادی لازم را برای تصمیم‌گیری ندارند و بنابراین خواسته یا ناخواسته پای دیگران درخصوص مسائل منطقه‌ای باز شد.

وی افزود: الان هم بحث کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح است. آمریکا القا می‌کند من باید همه‌جا باشم از نفتا تا آسه‌آن، از ناتو و اتحادیه اروپا تا شورای همکاری خلیج فارس. اگر بنا باشد در مسائل منطقه‌ای دیگران نقش داشته باشند، ما در توازن این ورود می‌توانیم اثرگذار باشیم و باید بر روی آن تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با تاکید بر این‌که «گام‌های جانبی در حوزه روابط دو جانبه در پیشبرد طرح هرمز موثر است»، گفت ما با عمان، قطر و کویت روابط عادی داریم. امارات پس از تحولات اخیر در منطقه‌ای ،مقداری تغییر مشی داده است،عربستان پس از باتلاق یمن به دنبال گریزگاه می گردد که به نوعی بتواند این بحران را به سامان برساند. در چنین شرایطی ایران در روابط با همسایگان صرف نظر از مواضع متفاوت با آن‌ها در برخی از مسائل ، باید اصل روابط را در نظر بگیرد و به دنبال توسعه هرچه بیشتر مناسبات خود با کشورهای همسایه و منطقه باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که «آمریکا در افغانستان و عراق تلاش می‌کند دولت‌هایی که متحد او و دشمن ایران هستند سرکار باشند» ، گفت: ایران حق دارد برای مقابله با این استراتزی در منطقه حضور داشته و نفش‌آفرینی کند.

وزیر امورخارجه پیشین کشورمان با تاکید بر این‌که«طرح صلح هرمز دست هوشمندانه ایران برای همکاری و دوستی در منطقه را نشان می‌دهد»،در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: علیرغم این‌که  از عربستان و امارات ناراحت هستیم اما فراموش نمی‌کنیم آن کسی که در سنگر اصلی، شب و روز در مقابل ما قرار دارد آمریکاست نه سعودی و امارات.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.