روز گذشته رقابت های فصل ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا قرعه کشی شد و تیم های حاضر در این رقابت ها حریفان خود را شناختند. لیگ برتر ایران در این دوره از رقابت ها صاحب دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم است که باید دید در نهایت کشور ما چند نماینده در مرحله گروهی لیگ قهرمانان خواهد داشت. با توجه به قرعه کشی انجام شده به نظر می رسد تیم و استقلال -در صورت صعود- کار راحت تری داشته باشد و سپاهان با سخت ترین قرعه مواجه شده است. این آخرین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان است که با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود و از فصل بعد تعداد تیم‌ها به عدد ۴۰ می‌رسد. تیم قهرمان این دوره،‌ در فصل بعد جزو حاضرین خواهد بود و به دریافت سهمیه از مسابقات داخلی نیاز ندارد.

استقلال:

تیم استقلال که این روزها با بحران عجیبی دست و پنجه نرم می کند و وضعیت مدیریت و کادرفنی اش مشخص نیست، ابتدا باید در مرحله پلی آف در تهران با برنده بازی الفیصلی اردن و الکویت کویت بازی کند و در صورت موفقیت به مصاف الریان در دوحه برود. الکویت در سال ۲۰۱۹ هم در این مرحله با ذوب آهن بازی کرد و مقابل این تیم شکست خورد. بدون تردید مهم ترین حریف استقلال در راه صعود به دور گروهی الریان است که فصل گذشته در لیگ ستارگان قطر چهارم شد اما در این فصل با شش برد و چهار تساوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. الریان بازیکنان خارجی بزرگی چون یاسین براهیمی، بازیکن سابق پورتو و گابریل مرکادو، مدافع سابق سویا را هم در اختیار دارد و در کنار آن ها نفراتی چون سباستین سوریا و رودریگو تاباتا حضور دارند. دیگو آگیره 54 ساله هم هدایت الریان را بر عهده دارد. تیم های استقلال و الریان در سال های اخیر بارها به مصاف هم رفته اند که استقلال 5 بار مقابل تیم قطری پیروز شده و دوبار مساوی کرده و تنها یک بار شکست خورده است.

الوحده امارات و الشرطه عراق تیم هایی هستند که جواز حضور مستقیم در این دوره از لگ قهرمانان را به دست آورده اند که استقلال در صورت صعود باید با آن ها بازی کند. الوحده در لیگ امارات وضعیت خوبی ندارد و ششم است. عبدالله الرفائی از مصر، نیکولاس میلسی از اروگوئه، ادواردو وولتان از برزیل، کارلیتوس از اسپانیا، سباستین تاگلیابو از آرژانتین و ریم چانگ وو در این تیم حضور دارند. اسماعیل مطر باتجربه هم به عنوان کاپیتان همراه با الوحده است. مانوئل خیمنز اسپانیایی و ۵۵ ساله سرمربی الوحده به حساب می‌آید. این سرمربی در سویا بازی و مربیگری کرده است. او همین امسال هدایت الوحده را به عهده گرفت. الشرطه عراق اما به سبب تعطیلی لیگ عراق وضعیت مشخصی ندارد و نکته جالب حضور نفراتی چون کرار جاسم، ستاره سابق استقلال و علاء عبدالزهرا در این تیم است.

دیگر تیم حاضر در گروه اول رقابت ها هم پس از برگزاری پلی آف بین سه تیم استقلال تاجیکستان، لوکوموتیو ازبکستان و الاهلی امارات مشخص خواهد شد که شانس الاهلی بیش از بقیه تیم هاست و اگر برانکو همچنان در این تیم حضور داشت تقابل احتمالی او با استقلال جالب توجه بود.

شهرخودرو:

شاگردان یحیی گل محمدی هم در اولین تجربه آسیایی خود مانند استقلال باید دو بازی پلی آف را با موفقیت پشت سر بگذارند تا وارد مرحله گروهی شوند. شهرخودرو در صورت برتری مقابل برنده دیدار چنای هند و الرفاع بحرین، در مرحله نهایی پلی‌آف به مصاف السیلیه قطر که کریم انصاری فرد را در اختیار دارد، می‌رود و اگر این دیدار را هم با برتری پشت سر بگذارد باید در گروه دوم رقابت ها در کنار الهلال عربستان، الاهلی امارات و پاختاکور ازبکستان قرار بگیرد.

بدون شک قوی ترین حریف تیم شهرخودرو تیم الهلال، مدافع عنوان قهرمانی است که امسال هم تیم بسیار خوبی دارد و از مدعیان جدی رقابت ها به شمار می رود. در حال حاضر نفرات خارجی چون سباستین جووینکو، بافتیمبی گومیس، کارلوس ادواردو و آندره کاریلو شاخص ترین خارجی های الهلال به شمار می روند و تیم متمول عربستانی احتمالا تا شروع رقابت ها ستاره های جدیدی هم به خدمت خواهد گرفت. الهلال در جدول لیگ عربستان با تفاضل گل بهتر اول است.

الاهلی امارات بعد از روند سینوسی در سال‌های گذشته، در این فصل وضعیت نسبتا آماده‌ای دارد. آنها در فصل جاری در رده دوم فوتبال امارات قرار دارند و از صدرنشین رقابت‌ها یعنی شارجه سه امتیاز کمتر کسب کردند. الاهلی سال گذشته نیز در کورس قهرمانی با الشارجه قرار داشت اما با شش امتیاز کمتر نسبت به این تیم، دوم شد و توانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

پاختاکور یکی از تیم‌های با سابقه و همواره حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در این فصل نیز در مسابقات حضور دارد. تیم ازبکستانی در فصل ۲۰۱۹ توانست با ۲۰ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول رده‌بندی، قهرمانی را در لیگ این کشور کسب کند و اکنون آماده حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیاست.

پرسپولیس:

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی ایران و فینالیست دو سال قبل لیگ قهرمانان آسیا، در گروه سوم رقابت ها کار راحتی در پیش نخواهد داشت. قرمزها که دیگر برانکو را هم روی نیمکت خود نمی بینند با تیم های الدحیل قطر، التعاون عربستان و الشارجه امارات همگروه هستند.

الدحیل شناخته ‌شده ‌ترین و احتمالا جدی‌ ترین رقیب پرسپولیس برای صعود از این گروه است. تیم پرستاره قطری با هدایت روی فاریا فصل قبل تیم دوم لیگ ستارگان شد اما در جام پادشاهی به مقام قهرمانی رسید. این تیم در حال حاضر نیز از ۱۰ بازی، با هشت برد، ۲ تساوی و بدون باخت با ۲۶ امتیاز و چهار امتیاز فاصله نسبت به تیم دوم در صدر جدول لیگ ستارگان قرار دارد. الدحیل فل گذشته هم با استقلال همگروه شد که در قطر با سه گل این تیم را شکست داد و در تهران با آبی ها مساوی کرد. الدحیل دو سال قبل هم در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف پرسپولیس رفتند که در قطر به برتری رسیدند ولی بازگشت به یاد ماندنی پرسپولیس در تهران باعث حذف آتیم قطری شد. در تیم کنونی الدحیل بازیکنان لژیونری چون مهدی بن عطیه، مهند علی، ادمیلسون جونیور و یوسف مساکنی حضور دارند. علاوه بر این چهار نفر، ستارگانی چون معز علی، بشام هسام راوی، آسیم مادیبو، کریم بوضیاف و لوییز جونیور هم در این تیم هستند و از الدحیل یک تیم ترسناک ساخته اند. هدایت الدحیل مثل سال گذشته بر عهده روی فاریا، دستیار سابق خوزه مورینیو است.

نماینده عربستان یعنی التعاون برای بار دوم پا به لیگ قهرمانان آسیا می گذارد. آنها در سال 2017 به این رقابت‌ها رسیدند که در همان مرحله گروهی حذف شدند. این تیم در برابر استقلال 2 شکست 2 بر یک و سه بر صفر را تجربه کرد. با این حال تیم کنونی‌شان از آن تیم 2 سال قبل به مراتب بهتر است. التعاون به عنوان تیم سوم فصل گذشته لیگ عربستان مجوز حضور گرفت. آنها در ابتدای سال 2019 با شکست 2 بر یک الاتحاد فاتح جام پادشاهی شدند و به یکی از معدود افتخارات خود رسیدند. به این نکته هم باید اشاره کنیم که این تیم در حال حاضر با 19 امتیاز تیم چهارم لیگ حرفه‌ای عربستان است و با سه تیم بالای سر خود که الهلال، النصر و الاهلی هستند تنها یک امتیاز فاصله دارد. سرمربی التعاون برای فوتبال ما شناخته شده است. پائولوسرمربی سابق تیم نفت آبادان در لیگ هجدهم حالا روی نیمکت تیم التعاون می نشیند. او سال قبل با نفت مقابل پرسپولیس یک مساوی و یک باخت داشت.

قهرمان سال گذشته امارات یعنی تیم الشارجه که این روزها هم در صدر جدول لیگ امارات قرار دارد، حریف بعدی پرسپولیس است. آنها با ۶ برد و یک تساوی با ۱۹ امتیاز و سه امتیاز فاصله نسبت به نزدیک‌ ترین رقیب خود صدرنشین هستند. عبدالغدیر الیاسی اماراتی هدایت الشارجه را به عهده دارد تا تنها سرمربی بومی این گروه باشد. این سرمربی ۴۲ ساله از سال ۲۰۱۷ سرمربی این تیم شده و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است.

سپاهان:

بدون تردید سخت ترین قرعه این فصل از لیگ قهرمانان آسیا برای تیم سپاهان است که در گروه مرگ رقابت ها قرار گرفته است. زردپوشان اصفهانی پس از چند سال غیبت بار دیگر با امیر قلعه نویی به لیگ قهرمانان برگشته اند  و با تیم آماده ای که در اختیار دارند امیدوار به درخشش دوباره در آسیا هستند. سپاهان در این فصل با تیم های السد قطر، النصر عربستان و برنده پلی آف از میان العین امارات، الزوراء عراق و بنیادکار ازبکستان همگروه است که نشان می دهد آن ها چه کار سختی خواهند داشت.

بدون تردید النصر، مدافع عنوان قهرمانی لیگ عربستان جدی ترین حریف سپاهان برای صعود از این گروه خواهد بود. تیم پرستاره عربستانی امسال با تفاضل گل کمتر در رده دوم است. آن ها از ستارگان پرشماری بهره می برند که همگی سابقه حضور در تیم های بزرگی را در کارنامه خود دارند. نفراتی چون احمد موسی، برد جونز، نورالدین آمرابات و مایکون در این تیم هستند و ممکن است نفرات دیگری هم جذب شوند که این نشان نشان می دهد شاگردان قلعه نویی به هیچ عنوان کار راحتی در پیش نخواهند داشت.

السد دیگر تیم حاضر در این گروه است که این روزها وضعیت مناسبی ندارد و در لیگ قطر چهارم است؛ البته شاگردان ژاوی با برد  در دو بازی عقب افتاده خود می توانند یک رده بالا بروند. السد در دو بازی آخر خود با نتایج ۴ بر یک و سه بر صفر مقابل الدحیل و القطر شکست خورده که این نشان می دهد اوضاع چقدر برای این تیم بحرانی است. با این حال تیم قطری از بهترین بازیکن‌های آسیا در دو سال اخیر یعنی عبدالکریم حسن و اکرم عفیف بهره می‌برد و در کنار آن ها ستارگانی چون گابی، حسن الهیدوس و بغداد بونجاح را هم در اختیار دارد. تیم قطری در دو سال اخیر تا مرحله نیمه نهایی بالا رفته و آن جا مغلوب حریفان شده است.

تیم چهارم این گروه هم پس از برگزاری مسابقه پلی آف مشخص خواهد شد و شانس العین بیش از دو تیم دیگر است. تیم اماراتی پس از جدایی عمر عبدالرحمن روزگار خوشی را نمی گذراند و فصل قبل در لیگ امارات چهارم شد و امسال هم با پنج امتیاز کمتر از الشارجه در رده سوم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.