با این مقدمه باید تاکید کنم که دخالت نظامیان در انتخابات، مطلقا ممنوع است و در این گزاره هیچ شکی نیست اما مدعیان این دخالت، هرگز مستنداتی برای مدعای خود مطرح نکرده‌اند؛ حال آنکه اگر مستنداتی دارند، باید این ادله را در محکمه دنبال کنند. نکته دیگر این است که اگرچه از دخالت نظامیان به‌طور عام انتقاد می‌شود، منظور این دوستان مشخصاً دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

با این حساب، این افراد باید به‌روشنی بگویند که سپاه در فلان حوزه انتخابی به بهمان شکل مشخص دخالت کرده است. در آخرین نمونه شاهد این واکنش به اظهارات اخیر سردار عزیز جعفری هستیم. چنان‌که بعضی معتقدند این گفته ایشان که «تنها راهی که مردم را از این بن بست خارج می‌کند تغییر رویکرد مردم در انتخاب‌هایشان است» به‌معنای ورود این مقام ارشد سپاه به مسائل سیاست به‌معنای جناحی آن است. حال آنکه به باور بنده چنین نیست. چراکه «دخالت در سیاست» معنایی مشخص دارد.

به این معنا و این شکل که فرد، نهاد یا سازمانی نظامی، به‌نحوی منجر به ورود یا عدم ورود یک یا تعدادی از کاندیداها به مجلس یا دیگر نهادهای انتخابی شوند. یعنی با دخالت خود بر آرای شهروندان تاثیر بگذارند یا اینکه مشخصا اقدام به مخدوش کردن برخی صندوق‌های رای کنند. همچنین درصورتی این ادعا موضوعیت دارد که این فرد، نهاد یا سازمان نظامی علیه یا له کاندیداها به نهادهای نظارتی گزارش کذب بدهد و این گزارش کذب منجر به ورود یا عدم ورود گروهی خاص به رقابت انتخاباتی شود؛ حال آنکه اظهارات اخیر سردار جعفری، چه در بحث توصیه به شورای نگهبان و چه در نقد رویکرد انتخابی مردم، مصداق دخالت در انتخابات نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.