مایک پمپئو روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف که به واشنگتن سفر کرده است، افزود در دیدار امروز درباره موضوعات مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و مواد مخدر صحبت کردیم.

وی با اشاره به بحران بیش از هشت سال در سوریه ادامه داد: توافق کردیم که  از طریق شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای حل بحران سوریه ارائه دهیم چرا که این بحران راه حل نظامی ندارد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که در باره افغانستان و غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره و ونزوئلا نیز صحبت کردیم ، اضافه کرد: ونزوئلا یکی دیگر از چالشهای ما است و تا زمانی که مادورو در آن کشور باشد، مشکلات مردم آن کشور باقی است. ما همچنان از خوان گوایدو حمایت می‌کنیم تا انتخابات آزاد در آن کشور برگزار شود.

پمپئو موضوع اوکراین را دیگر محور مذاکرات با همتای روسی خود دانست و اظهار کرد: بخش عمده ای از مذاکرات ما به این مساله اختصاص داشت. تاکید کردیم که شبه جزیره کریمه متعلق به اوکراین است و باید موافقتنامه مینسک اجرایی شود.

وی با بیان این که می‌خواهیم زندانیان ما در خارج از کشور، به آمریکا باز گردند، به اتهام دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ پرداخت و گفت: دخالت در امور داخلی ما قابل قبول نیست و می‌خواهیم که درستی و صحت انتخابات ما حفظ و حراست شود. ما اجازه نمی‌دهیم به انتخابات دموکراتیک ما خدشه وارد شود.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تحریم برخی مقامات یا نهادهای روسی خطاب به مردم آن کشور گفت که این تحریم‌ها به هیچ وجه نشان دهنده آن نیست که مردم روسیه هم مشمول این تحریم‌ها هستند.

پمپئو همچنین به مساله پیمان تسلیحاتی بین دو کشور بویژه پیمان استارت جدید اشاره کرد و افزود: این پیمان باید شامل کشورهای دیگری همچون چین، فرانسه و انگلیس باشد و ما صحبت خود را با روسیه ادامه می‌دهیم.

وی درباره کره شمالی گفت: ما با روسیه درباره اعمال تحریم‌ها همکاری کردیم. این تحریم‌ها فقط مربوط به آمریکا نیست بلکه در قطعنامه‌های شورای امنیت مورد تایید قرار گرفته که روسیه هم با آن موافقت داشته است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: در آخر ماه جاری میلادی (دسامبر)، همه کشورها باید تمام کارگران کره شمالی را اخراج کنند که شامل کارگران این کشور در روسیه هم می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.