آناتولی گزارش داد، وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در واشنگتن دیدار و حذف نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم مورد بررسی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است، اوبراین ضمن تأکید بر تمایل واشنگتن برای بررسی موضوع مذکور در اسرع وقت، اعلام کرد، آمریکا و ترامپ از دولت انتقالی تا زمان تحقق دموکرسی پایدار در سودان حمایت می‌کنند و ترامپ تمایل دارد در راستای منافع کشورهای مصر، سودان و اتیوپی در خصوص ساخت سد النهضه روی رود نیل، یک ساختار مورد توافق ارائه دهد.

دولت آمریکا ششم اکتبر ۲۰۱۷ تحریم‌های اقتصادی و تجاری را که از سال ۱۹۹۷ بر سودان اعمال کرده بود، لغو کرد اما نام سودان همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا است. نام سودان از سال ۱۹۹۳ به دلیل میزبانی از اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده در این لیست درج شده است.

از اهداف اصلی سفر حمدوک به واشنگتن، قانع کردن مسؤولان آمریکایی برای حذف نام کشورش از لیست مذکور است.

نخست وزیر سودان در این نشست بالا بردن سطح نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور را اقدامی برای تقویت روابط دوجانبه دانست.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از توافق کشورش و سودان برای مبادله سفیرانشان پس از گذشت ۲۳ سال از قطع روابط میان دو کشور خبر داده بود.

همچنین طبق بیانیه دیگر وزارت خارجه سودان، نخست وزیر این کشور در سفرش به آمریکا با دیوید مالپاس، رئیس آمریکایی بانک جهانی با حضور مشاوران ارشد وی دیدار کرد و مالپاس گفت، با صندوق بین‌المللی پول به منظور حمایت از سودان و معافیت وام‌های سودان در حال رایزنی است و بانک جهانی نیز یک صندوق اعتبار برای حمایت از شبکه‌های تأمین اجتماعی سودان ایجاد خواهد کرد.

حمدوک نیز در این دیدار بر ضرورت معافیت وام‌های سودان توسط بانک توسعه آفریقا و حمایت از این کشور به منظور معافیت همه وام‌های خود به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد دلار تأکید کرد.

دولت حمدوک از ماه اوت قدرت را در سودان به دست گرفته و از زمان برکناری عمر البشیر، جمهور سابق این کشور توسط ارتش نخستین دولت در سودان به شمار می‌رود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.