به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ‌ ترامپ در این بیانیه آورد: ژائو وانگ (شهروند آمریکایی محکوم به جاسوسی) پس از بیش از سه سال حبس در ایران، به ایالات متحده باز می‌گردد.

وی افزود: بالاترین اولویت آمریکا، حفظ امنیت و سلامت شهروندان است. ترامپ تاکید کرد که دولت وی به بازگرداندن همه شهروندان آمریکایی به این کشور ادامه می‌دهد.  

ترامپ این بیانیه را در پی اعلام خبر تبادل وانگ با مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی صادر کرد.

سلیمانی از محققان ارشد حوزه سلول‌های بنیادی و استاد دانشگاه تربیت مدرس که تقریبا از حدود ۱۴ ماه پیش در زندان‌های آمریکا در اسارت به سر می‌برد، به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا فردا صبح به کشور باز می‌گردد.  

سلیمانی که از  ۳۰ مهر سال ۹۷ در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم آمریکا شد، با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگو شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.۹۱۰۹

ظریف در حساب کاربری خود در توییتر خبر آزادی سلیمانی را تائید کرد و نوشت: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. »

وی ادامه داد: «از همه کسانی که در این امر دخیل بودند به ویژه دولت سوئیس قدردانی می‌کنم. »

در همین حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن امیدوار است آزادی وانگ، ‌به آزادی دیگر شهروندان آمریکایی در ایران منتهی شود.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: امیدواریم که این مساله، ما را به موفقیت‌های بیشتری با ایران سوق دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.