گفته می‌شود سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، مکالمات مقامات آمریکایی نظیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «رودلف جولیانی» وکیل شخصی وی با مقامات اوکراینی در ارتباط با پرونده «اوکراین گیت» را تحت شنود داشته‌اند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، یک مقام آمریکایی گفته است: «این احتمال وجود دارد که مسکو توانسته باشد پیش از افشاگری‌ها و شروع تحقیقات استیضاح ترامپ، درباره زوایای مختلف تلاش او برای مجبور کردن اوکراین به انجام تحقیقات علیه رقیب سیاسی وی چیزهایی بفهمد».

مقام آمریکایی دیگری نیز گفته است، ترامپ مکرراً از طریق خط تلفنی غیرامن با جولیانی صحبت کرده است و «این اتفاق همیشه رخ داده است».

این مقامات آمریکایی گفته‌اند: «نفوذ به مکالمات ترامپ و جولیانی مسکو را قادر می‌سازد تبلیغات خود درباره ادعایی واهی را چندبرابر کند که بر اساس آن، این اوکراین بوده که در انتخابات ۲۰۱۶، کمیته ملی دموکراتیک آمریکا را مورد هک قرار داده است، نه روسیه».

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه گزارشی را درباره تلاش ترامپ برای ممانعت از اجرای قانون منتشر کرد که در آن اشاره شده رئیس‌جمهور آمریکا از طریق تهدید شاهدان، مخفی کردن اسناد و اقداماتی دیگر در تحقیقات درباره «درخواست از دولتی خارجی (اوکراین) برای مداخله به نفع وی در انتخابات ۲۰۲۰» سنگ‌اندازی کرده است.

از سوی دیگر «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با بیان اینکه بر اساس شواهد تخلفات ترامپ محرز شده، رسماً دستور نگارش طرح استیضاح وی را صادر کرد.

گام بعدی در مسیر استیضاح رأی‌گیری طرح استیضاح در صحن عمومی مجلس نمایندگان است. اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌هاست و انتظار می‌رود این طرح در این مجلس تصویب شود.

در صورت تصویب این طرح، لایحه استیضاح به سنا ارجاع می‌شود تا در آنجا اصطلاحاً «دادگاه» رسیدگی به اتهامات ترامپ تشکیل شود. در پایان جلسات محاکمه در صورتی که دو سوم سناتورها به برکناری ترامپ رأی مثبت دهند، او باید قدرت را واگذار کند. سنا در کنترل جمهوری‌خواهان است و رأی آوردن این طرح در این مجلس، دستکم فعلاً، بعید به نظر می‌رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.