مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و نیکلای اسپاسکی معاون روس اتم روز جمعه و همزمان با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، در مورد آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای  گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

اسپاسکی در این دیدار ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه روسیه از ادامه همکاری‌ها با ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای، تصریح کرد که توقف همکاری در فردو بنا به دلایل فنی و موقتی بوده و بعد از رفع مشکلات مجددا تداوم خواهد یافت.

در این دیدار همچنین روند ساخت نیروگاه شماره ۲ بوشهر،همکاری طرفین در زمینه حوزه‌های فنی و همچنین ابعاد پروژه مشترک ایران و روسیه در فردو مورد بررسی قرار گرفت.

عصر دیروز پیش شرکت «تول» وابسته به شرکت دولتی روس اتم روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجرای طرح تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو را متوقف کرده است. 

شرکت تول، تولید کننده سوخت هسته‌ای است.

این شرکت در بیانیه خود آورده است: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار در یک مکان نمی‌تواند صورت گیرد؛ زیرا در هوا و بر روی تجهیزات، آثاری از اورانیوم پدید خواهد آمد که با ایزوتوپ‌های  مصارف پزشکی مطابقت ندارد. 

کارشناسان شرکت تول از سال ۲۰۱۷ مطابق با برجام برای اجرای طرح تغییر کاربری دو مجموعه دستگاه‌های سانتریفیوژ گازی در سایت فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار برای مصارف پزشکی فعالیت می‌کردند.

در بیانیه شرکت روسی تول آمده است: روز ۶ نوامبر سال ۲۰۱۹ در چارچوب کاهش تعهدات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام، در دو مجموعه دستگاههای سانتریفیوژ گازی در سایت فردو که در همان سالنی که دو مجموعه سانتریفیوژ مشمول تغییر کابری قرار داشت، گاز تزریق شد.

در ادامه بیانیه آمده است: این اقدام از نظر فنی ادامه اجرای طرح تغییر کاربری دستگاه‌های سانتریفیوژ در سایت فردو توسط تول را برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار ناممکن می‌کند.

شرکت زیرمجموعه روس اتم می‌گوید: برای ازسرگیری این کارها باید فعالیت دو مجموعه دستگاه‌های سانتریفیوژ را که در آن اورانیوم غنی‌سازی می‌شود، متوقف و آن سالن و تجهیزات واقع در آن را پاکسازی کرد.

«تا زمان تامین شرایط کار در این طرح اقدامات از طرف روسی متوقف شده و طرف ایرانی در جریان آن قرار گرفته است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.