خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود نوشت: به دنبال برگزاری نشست وزرای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در روز پنجشنبه تولید کنندگان نفت به رهبری عربستان و روسیه توافق کرده‌اند که تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ تولید نفت خام خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر در روز کاهش دهند.

به گفته رویترز این توافق تنها تا ماه مارس (اسفند) و سه ماه اول سال ۲۰۲۰ می شود و برای بعد از اتمام این دوره، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش، در نشست روز گذشته اوپک عراق نیز برای کاهش ۴۰۰ هزار بشکه بیشتر در روز از طرف دیگر اعضای اوپک تحت فشار قرار گرفت اما تا کنون خبری رسمی از تصمیم دولت عراق برای پذیرفتن کاهش تولید منتشر نشده است.

گفته می شود جزئیات توافقات میان اعضای اوپک و نحوه توزیع کاهش تولید کنندگان باید در جلسه روز جمعه در وین میان کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک تصویب شود.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای تولید و صادرکننده نفت غیر اوپک (اوپک پلاس) ابتدای سال جاری توافق کردند تا برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت، مجموع تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

با این حال، پیش بینی افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای غیر اوپک و احتمال افت قیمت این کالای استراتژیک در سال آینده میلادی، کشورهای اصلی صادر کننده نفت را نگران کرده است.  

آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی کرده است؛ تولید روزانه نفت کشورهای غیر اوپک در سال آینده در حالی ۲.۲ میلیون بشکه افزایش می ‌یابد که کل رشد تقاضای جهانی نفت تنها ۱.۳ میلیون بشکه خواهد بود.

الکساندر نواک وزیر نفت روسیه پیش از آغاز اجلاس اوپک به خبرنگاران گفت که این کشور با پیشنهاد کاهش تولید نفت، در حدود ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از توافق فعلی مخالفتی ندارد.

روسیه پیشتر به دلیل افزایش صادرات میعانات گازی، با طرح تشدید کاهش تولید نفت مخالفت کرده بود.

وزیر نفت ایران نیز صبح پنجشنبه به خبرنگاران گفته بود: اگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شود، این یک دستاورد برای اوپک است؛ اگر هم بیشتر کاهش یابد، من حمایت می کنم و دستاورد بزرگتری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.